X
Annons
X

Förbud mot spelreklam får ny fart

Det är enligt svensk lag förbjudet för svenska mediebolag som TV4, reklamradiostationer och kvällstidningar att visa spelreklam.

Och nu är det definitivt fastslaget, enligt ett besked från Högsta förvaltningsdomstolen.

Av TT

I väntan på tydlig rättspraxis har det i flera år varit i praktiken fritt fram för svenska mediebolag att sända spelreklam. Många mediebolag har struntat i förbudet och hänvisat till EU-rätten, vilket fått till följd att spelreklamen fullkomligen har flödat fritt i en ständigt ökande utsträckning, även i kanaler som egentligen inte har tillstånd. Detta trots det så kallade främjandeförbudet – en lag som ska stoppa sådan reklam.

När nu Högsta förvaltningsdomstolen nekar prövningstillstånd, enligt ett besked i slutet av förra veckan, innebär det att kammarrättens tidigare domar står fast – svensk rätt gäller och krockar inte med EU. De aktuella domarna rör länkad reklam i en nätpublikation och reklam på storbildstavlor, men kan betecknas röra hela fältet av spelreklam i svenska medier. Däremot berörs inte utländska mediebolag som TV3 med flera eftersom de sänder från utlandet.

Spelbolag lockar bland annat med bonus i sin reklam. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / TT Bild 1 av 2

Även de svenska reglerade spelbolagen breder ut sig. Arkivbild.

Foto: Noella Johansson/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X