Recension

Riddar-Rakel och de tre stordådenFörbryllande dubbla budskap i flickskildring

Under strecket
Publicerad
Annons

Förra året kunde vi stifta bekantskap med den tuffa och modiga flickan Rakel i Martin Widmarks och Britt Sternehälls bilderbok ”Sjörövar-Rakel och Kapten Snorfinger”. Det var den första titeln i en serie och Rakel är nu tillbaka i Riddar-Rakel och de tre stordåden.
Den nya bilderboken tar avstamp på gårdsplanen vid ett höghus, men fantasin för snart Rakel och vännerna Sara och Mats till en annan plats. Inte ett sjörövarskepp denna gång, utan en riddarborg, och Sjörövar-Rakel blir Riddar-Rakel.
Trätobrodern Ryslige Roland följer med, men får en harmlös roll som ”fjantig musikant”. I stället är det drottning Flora som sätter käppar i hjulet. Både hon och Ryslige Roland gör klart för Rakel att en tjej inte kan vara riddare och drottningen utmanar Rakel: hon måste utföra tre stordåd för att bevisa att hon är värdig att kallas riddare.

Liksom i förra boken följer Rakels verklighet med in i
fantasivärlden. Tanten som går förbi med sin hund får ikläda sig drottningens gestalt, cykeln blir en häst, en leksaksgris får liv och gubben Rex Jansson i höghuset får rollen som fången i ett torn.
De kopplingar till verk av Lennart Hellsing som fanns i seriens första titel har nu ersatts av influenser från folksagor. Widmark utnyttjar sagans kännetecken, men omtolkar dem friskt. Bland annat får vi se Rapunzel med det långa håret i en lite annorlunda tappning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons