X
Annons
X
Recension

Unga Astrid Förbjuden relation i fokus – ”Unga Astrid” blir kladdig

Pernille Fischer Christensens Astrid Lindgren-film fokuserar på relationen med en 30 år äldre man, i stället för att utforska hur armodet och prövningarnas tid formade en av våra största författares tankegods.

Astrid Lindgren (Alba August) med sonen Lasse (Marius Damslev). Foto: Erik Molberg Hansen/Nordisk Film

Bland Astrid Lindgrens kvarlåtenskap finns hennes första pass bevarat. En samlad 18-åring blickar in i kameran i nyklippt ondulerat hår. Bara tre år tidigare stod hon i flätor med stora vita rosetter tillsammans med sina konfirmationskamrater i Vimmerby. Det är en tidsmässig ocean mellan bilderna, och det är på detta stormiga hav som filmen "Unga Astrid" utspelar sig. Den danska regissören Pernille Fischer Christensen vill fånga den tid då Astrid Ericson gick från att vara ett Bullerbybarn på den småländska landsbygden, till att ensam nödgas fly till Stockholm för att undkomma skammen över att ha blivit gravid med den 30 år äldre – och gifte – småbarnspappan och chefredaktören för Vimmerby tidning.

Det är ett kapitel i Astrid Lindgrens liv som hon själv ogärna talade om. Inte förrän i Margareta Strömstedts "Astrid Lindgren. En levnadsteckning" som gavs ut 1977 berättade hon, om än i svepande ordalag, om graviditeten.

Astrid Lindgren (Alba August) med sonen Lasse (Marius Damslev).

Foto: Erik Molberg Hansen/Nordisk Film Bild 1 av 2

Alba August och Henrik Rafaelsen.

Foto: Erik Molberg Hansen/Nordisk Film Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X