Annons
Krönika

Sofia Nyblom:Förbjuden opera känns spöklikt aktuell

”Karl V” i regi av Carlos Padrissa (känd från katalanska Fura dels Baus) i München.
”Karl V” i regi av Carlos Padrissa (känd från katalanska Fura dels Baus) i München. Foto: Wilfried Hoesl

Nazisterna gillade inte modernistisk musik och deporterade eller mördade icke önskvärda tonsättare och musiker. Nu möts en tidigare svartlistad opera med ovationer i München, en gång den nazistiska ”rörelsens huvudstad”.

Under strecket
Publicerad

Bo Skovhus i en scen med Anaïs Mejias i Ernst Kreneks opera ”Karl V”.

Foto: Wilfried Hoesl Bild 1 av 1

Ölstanken ligger tjock under de medeltida valven, och på en liten scen sitter en mässingskvintett iklädd Lederhosen och spelar tysk folkmusik. Jag är på historisk mark. Det var i Hofbräuhaus i München som första kapitlet i nationalsocialismen skrevs till ackompanjemanget av en mässingsorkester och en sejdel öl. Knappt hade vapenstilleståndet undertecknats i november 1918 innan de högerextremistiska frikårerna hetsades att slå ner den socialistiska revolten i staden och peka ut dess judiska ledargestalter som syndabockar. Adolf Hitler höll sina politiska möten i stadens populära ölkällare, och kallade München för Hauptstadt der Bewegung, rörelsens huvudstad.

Inget ont om tysk folkmusik. Men det var på sätt och vis en glättig tysk folkvisa som satte an tonen för den mörka symfoni som orkestrerades härifrån. Nationalsocialismen hade ju som bekant också estetiska anspråk. Musik och konst skulle tilltala den tyska folksjälen och rusta för krig.

Annons
Annons
Annons