Annons

Guy Dammann:Förbjuden konst har förmågan att överleva

Svenska sopranen Agneta Eichenholz i Franz Schrekers ”Der ferne Klang” (Klangen i fjärran) på Kungliga Operan, premiär den 5 oktober.
Svenska sopranen Agneta Eichenholz i Franz Schrekers ”Der ferne Klang” (Klangen i fjärran) på Kungliga Operan, premiär den 5 oktober. Foto: Carl Thorborg

Han ansågs ha skapat mästerverk. Med sedan försvann han. Varför? Myndigheterna ansåg att han tillhörde den onda ”kultureliten” som trampade på ”det vanliga folket”.

Under strecket
Publicerad

Franz Schreker.

Foto: SZ Photo/TT Bild 1 av 6

Franz Schreker med frun Maria och barnen Emmanuel och Ottilie.

Foto: SZ Photo/TT Bild 2 av 6

Ernst Kreneks originalpartitur från 1926 och nazisternas affisch till ”entartete musik”-utställningen.

Bild 3 av 6

Gertrud, Arnold och dottern Nuria Dorothea Schönberg anländer till New York 1933.

Foto: TT Bild 4 av 6

Otto Treptow, Trude Hesterberg och Hermann Bottcher i operetten ”Die Straßensängerin” av Leo Fall på Metropol-Theater i Berlin på 20-talet.

Foto: SZ Photo/TT Bild 5 av 6

Paul Hindemith med medlemmar i Amar-kvartetten 1924, Licco Amar, Walter Caspar och Maurice Frank.

Foto: SZ Photo/TT Bild 6 av 6

Framgången kom tidigt för den österrikiske kompositören Franz Schreker. Född 1878, son till den judiske hovfotografen Ignaz, visade Franz sig tidigt vara en ovanligt begåvad musiker. Familjen reste ständigt runt i Europa under hans barndom men när de till slut bosatte sig i Wien kom han som 14-åring in på huvudstadens konservatorium. Redan 1902, då han tog emot första priset i en tävling anordnad av den inflytelserika tidskriften Neue Musikalische Presse, kunde han blicka tillbaka på en lång rad lyckade framföranden i både Wien och London.

Med bakfickan fylld av pengar och beröm började han komponera ”Der ferne Klang” (”Klangen i fjärran”). Fastän librettot snart var färdigskrivet, dröjde det ända tills 1912 då operan uruppfördes i Frankfurt. För första gången i sitt liv hade Schreker fått kämpa för att hitta den rätta musiken. Han kunde sätta toner i vilken stil som helst. Men vilken stil tillhörde just detta, hans efterlängtade operaverk?

Annons
Annons
Annons