X
Annons
X

Förbifarten ett monument över miljörasismen

Stora vägprojekt förstärker och befäster redan befintliga orättvisor. Ordet miljörasism har fått ett eget monument i den så kallade Förbifart Stockholm. Jätteprojektet är inte bara dålig miljöpolitik, utan även dålig välfärdspolitik. Det skriver vänsterpartisterna Ann-Margarethe Livh och Jens Holm.

För fem år sedan tog Vänsterpartiet fram rapporten
Överkörda – strukturell diskriminering vid byggande av vägar som visade att i Stockholm, liksom i många andra städer, kan livsmiljön se helt olika ut beroende på var i staden man bor. Själva luften du andas, bullret i bakgrunden eller hur många stora vägar som omringar dig – allt det följer ett tydligt mönster. Till exempel kan man tydligt se att ju rikare ett område är, desto större sannolikhet att bilvägarna i området tar hänsyn till livsmiljön för de boende. Sällan blir orättvisor i samhället tydligare än när de utgörs av själva luften vi andas. Allra tydligast märks det på de flerfiliga motorvägar som planerades gå i tunnlar under rika områden och i markläge förbi fattigare. Om du fick en karta med där bara genomsnittsinkomsterna var utmärkta och sen ritade vägplaneringen utifrån det så skulle du komma skrämmande nära hur dagens trafikpolitik ser ut.

I rapporten kallade vi det här fenomenet för miljörasism eftersom det begreppet användes flitigt i den internationella debatten där flera rapporter visar samma sak; fattiga och etniska minoriteter tvingas ofta leva i en mer förorenad och ohälsosam miljö. En slutsats stod tydligare än alla andra; stora vägprojekt förstärker och befäster redan befintliga orättvisor i betong.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X