Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Jonas Fröberg: Förarlöst Saab plundras på pengar

Ett alltmer pressat Saab som plundras på pengar som egentligen behövs för att starta fabriken. Det är intrycket och det går nu inte att blunda för likheterna med Rover.

Att arvodena chockhöjdes i Swedish Automobiles styrelse mitt under krisen är närmast häpnadsväckande.

Det handlar inte om ordföranden var värd en höjning eller inte. Det handlar om att signalvärdet av detta riskerar att bokstavligen störta Saab i fördärvet.

Saab är i en situation där de måste förhandla med leverantörerna om att starta fabriken. Fabrikschefen Gunnar Brunius jobbar antagligen dag och natt och köpslår om varje krona. Kämpar för att återfå förtroende. Sliter för att Saabar åter ska kunna byggas. Att då ledningen i moderbolaget kraftigt höjt sina egna arvoden mitt i den galopperande krisen sticker i ögonen. Signalvärdet är nästan som om ledningen för FN:s matprogram stängt in sig en helg för matorgier med mat som FN:s fotfolk behöver för att stävja svält i Afrika.

Annons
X

Signalvärdet slår även ner som en slägga på Victor Mullers försök att få kortsiktig finansiering. Tro mig, detta kommer också att spridas till mäktiga rum i Peking där det ska beslutas om Saabs storaffär med Kina. Den livsviktiga. Den som ska fixa allt. Att Victor Muller och moderbolagets ordförande Hans Hugenholtz visat dåligt omdöme är en extremt mild eufemism.

Om arvodeshöjningen hade varit en isolerad företeelse hade det också varit en sak. Men så är det inte. Avslöjandet kommer efter att det kommit fram att Saab Automobile - som gick med 2 miljarder kronor i förlust - i fjol betalade 40 miljoner kronor till moderbolaget Spyker i vad som kallas ”management fee”; pengar som ska ha gått till jurister, konsulter, ledning och styrelse. Alltså samma styrelse som vi nu ser har fått stora höjningar av arvoden. Enligt Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning, som di.se tidigare pratat med, fortsätter Saab - häpnadsväckande - att betala ”management fee” till sitt moderbolag även under 2011. Samtidigt som Saab fullständigt pulvriseras.

Sedan slutet av mars har nära 1,5 miljarder kronor pumpats in i Saab. Nu tycks allt vara borta. Naturligtvis har mycket har gått till leverantörer och löneutbetalningar men frågan måste nu ställas - var har alla pengar som hittills pumpats in i Saab gått?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Att fyra miljoner kronor betalades ut till Victor Mullers bolag Latin American Tug Holding med säte på den karibiska ön Curacao där skatten är nästan noll får betraktas som en kuriositet i sammanhanget.

    Slutligen går det inte att undvika att komma in på Rover. Namnet framkallar rysningar hos många. Likheterna med det brittiska bilbolaget som tömdes på pengar är nu nämligen kusligt många. BMW köpte det anrika och urstarka varumärket Rover 1994. Sex år och upp mot 50 miljarder kronor senare gav BMW upp. Det gick inte att få fason på bolaget, trots nya modeller som 75 som hade BMW-teknik.

    Nedläggning. Det ordet ekade länge solitärt. Hade inte ens BMW som tycks göra allt rätt lyckats, vem skulle göra det?

    Men folket i Birmingham, där 14 000 fabriksarbetarjobb stod på spel, ville inte lyssna på det örat. Det blev folkstorm. Den brittiska folksjälen tillät inte att ett anrikt märke bara lades ned. Premiärminister Tony Blair ryckte ut med stöd till produktutveckling för att dressa bruden inför ett köp.

    Finansbolag med fantasifulla namn som Alchemy kom in. Men det blev Phoenix som norpade åt sig Rover för 10 pund plus 500 miljoner pund från BMW som slapp nedläggningskostnaden.

    Phoenix var en liten grupp affärsmän med kopplingar till företaget. Det krävdes mycket för att få bolaget på fötter och det skulle visa sig att ägarna satte sina egna intressen före bolagets. 2005 kollapsade Rover under sina egna skulder. Biltillverkaren Nanjing tog över och produktionen flyttades till Kina. Bolagets förlust vid nedläggningen 2005 var 1,3 miljarder pund.

    Då hade de fyra ägarna och en direktör plockat ut 42 miljoner pund i löner och pensioner ur Rover.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X