Annons

Inger Enkvist:Föräldrarna spelar roll för skolresultatet

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Under strecket
Publicerad

Varför går det bra för sydöstasiatiska elever i Pisa? Förslagen på förklaringar är många: De länderna har ett bättre urval lärare. Deras undervisningsmetoder är bättre. Deras läroplaner är välavvägda. Föräldrarna är ”tigerföräldrar”. Eleverna får extralektioner utanför skolan. Familjerna värderar utbildning högt jämfört med andra mål. Det förekommer också antydningar om att länderna kanske fuskar vid Pisa-proven.

En brittisk forskare, John Jerrim, har genomfört en intressant undersökning baserad på Pisa-material från 2012. Han upptäckte att sydöstasiatiska elever i Australien i genomsnitt har 100 Pisa-poäng fler i matematik än australiensiska elever, vilket motsvarar två och ett halvt års skolgång vid 15 års ålder. Dessutom håller gruppen på att förbättra sina resultat ytterligare, medan andra australiensiska elever sjunker. Hans undersökning visar att det inte bara är skolan och skolans resurser som är viktiga, vilket många pedagoger och politiker i Sverige utgår från. Elevers och föräldrars attityder till kunskap är väl så betydelsefulla.

Annons
Annons
Annons