X
Annons
X
Recension

Arvet efter Andy Warhol För mycket Warhol-derivat, för lite Andy

Bo Nilsson, curator och chef för Artipelag, gör sin fjärde Andy Warhol-utställning. Den här gången är konstnärer och produkter som inspirerats av den store Andy i fokus. Men behållningen är ett rum med teckningar från 50-talet, skriver Dan Backman.

Andy Warhol, ”Hammer & sickle”, 1977, i utställningen på Artipelag. Foto: Jean-Baptiste Béranger

**Förra året gjordes **det ett trettiotal Andy Warhol-utställningar världen runt och Artipelags Bo Nilsson berättar på pressvisningen att det är hans fjärde Warhol-utställning. I något som liknar ett försvarstal betonar han Warhols fortsatta betydelse och profetiska förutsägelser. Det låter sig sägas men ett oproportionerligt fokus på Warhol bidrar till en snäv historieskrivning där bortglömda men viktiga konstnärskap förblir marginaliserade.

Artipelag-presentationen av Warhol sönderfaller i flera delar. Det finns foto- och filmbås så att besökarna ska kunna känna sig som superstars på sociala medier i femton sekunder, Warhols berömda femton minuter har ju krympt, och man kan trycka sina egna silkscreens.

Andy Warhol, ”Hammer & sickle”, 1977, i utställningen på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 5

Ständigt dessa Brilloboxar. Moderna museetchefens Pontus Hulténs tilltag att låta producera egna repliker av Warhols Brilloboxar spökar på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 2 av 5

Andy Warhol av Ronald Nameth

Foto: Ronald Nameth, 1966-2016/Artipelag Bild 3 av 5

Andy Warhol, ”N.t. (Portrait of a man resting his head on his arms), ca 1950.

Foto: Jean-Baptiste Béranger. Bild 4 av 5

Andy Warhol, ”Untitled (mylar sculpture I-III)”, 1969/1970.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X