X
Annons
X
Recension

Art et Liberté: brytning, krig och surrealism i Egypten (1938-1948) För ett kort ögonblick var konsten friast i Kairo

Moderna museet. När Nazityskland lät bränna böcker och förbjöd "urartad konst" publicerade en grupp surrealister i Kairo ett manifest med titeln "Leve den degenererade konsten". De trotsade fascism och nationalism med sin konst som nu lyfts fram ur glömskan och visas på Moderna.

Mayo, ”Coups de bâtons”, 1937. Foto: Moderna museet
Läs mer om Vårens konstutställningar 2018

"Leve den degenererade konsten!" Det är svårt att inte ryckas med av den provokativa titeln på det manifest som den nybildade konstnärs- och litteraturgruppen "Art et Liberté" (konst och frihet) publicerade i Kairo 1938 intill en bild av Picassos ikoniska antikrigsmålning "Guernica".

Det är en formulering som var en direkt protest mot nazisternas propagandautställning "Entartete kunst" (urartad eller degenererad konst) i München året dessförinnan. Samtidigt även mot strömningar av fascism, nationalism och expansiv kolonialism, inte enbart i Europa eller mot Mussolinis krig i Etiopien, utan även i hemlandet, Egypten – då en korrumperad monarki som i realiteten styrdes av Storbritannien.

Mayo, ”Coups de bâtons”, 1937.

Foto: Moderna museet Bild 1 av 4

Medlemmar och vänner till Art et Liberté-gruppen samlade i Konstnärshuset i Darb el-Labbana, ca 1945.

Foto: Collection Christophe Bouleau Bild 2 av 4

Amy Nimr, ”Untitled (anatomical corpse)”, 1940.

Foto: Moderna museet Bild 3 av 4

Inji Efflatoun, ”Composition surréaliste”, 1942.

Foto: Moderna museet Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X