X
Annons
X
Krönika

Joanna Drevinger: Food trucks – ett överhettat fenomen?

Bara för att en matservering rullar på hjul behöver den inte vara bra. Joanna Drevinger gillar utvecklingen med food trucks men tycker inte att de ska älskas villkorslöst.

**I två år har **de varit en del av Stockholms stadsbild - de så kallade food truckarna, eller matbilarna, om vi ska prata svenska. Mottagandet har varit enormt. Stockholmarna har omfamnat trenden och rusat till allt på hjul som serverar mat.

Första sommaren fick 20 bilar tillstånd. Sedan förra året delar staden ut 100 tillstånd, men kvoten uppfylls inte helt. Enligt Stockholm stad delades 70 tillstånd ut 2014, i år har hittills 62 bilar fått klartecken men tio står i avvaktan att få grönt ljus och det dimper ner ungefär en ny ansökan i veckan till kommunen.

Antalet bilar som serverar mat har alltså mångdubblats på två år. Det finns webbsidor och en app som ger information om vilka bilar som står var, och ibland får man också reda på vad de serverar. Men i övrigt är det en djungel.  Att köpa sin lunch eller middag från en bil har setts matmedvetet och rätt. Om maten är god och vällagad på schysta råvaror har varit sekundärt. Och priserna har kunnat sättas högt eftersom det varit kö vid i princip alla truckar med matservering.

Annons
X

Jag gillar idén med food trucks och hoppas att de är här för att stanna. De har bidragit till stadsbilden och ett roligare matutbud i Stockholm. Många gånger har det jag köpt från luckan varit gott och värt pengarna, vid andra tillfällen har det varit mindre bra med tråkiga smaker och allt för flottigt.

Det vill säga skräpmat förklätt till det mer accepterade street food. Och egentligen är det ju inget konstigt med det, så skiftande kan det ju vara även på restauranger. Problemet när ett fenomen hyllas helt onyanserat och växer så fort som denna har gjort, är att många vill ha sin del av kakan. De ser köerna och tänker att här finns enkla pengar att tjäna. Sedan kan man ju fråga sig om någon blir rik på att servera mat från en bil?

När trafikkontoret ger tillstånd tittar de på att alla villkor kring bilen, hygien samt ekonomi är uppfyllda. I Göteborg ställer man önskemål, men inte krav, på att maten som serveras från matbilarna ska vara närodlad och gärna ekologisk. Det är ju i sig ingen kvalitetssäkring men det visar ändå att staden har en plan och en tanke.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I Stockholm lanserade nyligen Seven eleven en food truck. Varför kan man ju undra eftersom de redan finns tillgängliga i vart och vartannat gatuhörn. Men jag tror knappast att deras varumärke lyfts för att de finns på hjul. Flera fristående matbilar har också varit kritiska till konkurrensen från snabbmatskedjan och menar att risken finns att den så kallade food truck-kulturen tappar sin charm.

    Något som är tydligt i år är att allt fler matbilar hittar sina fasta platser och på så sätt bygger upp sin kundkrets. Bun bun truck, till exempel, öppnar kiosk vid Trädgården på Hammarby slussväg på Södermalm. Och El taco truck som var en av pionjärerna bland food truckarna i Stockholm kör visserligen fortfarande runt med sin bil men har också öppnat två restauranger. Fortsätter den utvecklingen försvinner ju själva idén med food trucks och de blir mer som vilka fasta matkiosker som helst. Men oavsett fast plats eller på turné - en matbil är aldrig bättre än smaken och kvaliteten på den mat de serverar.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X