Hälsa

Food Pharmacy: 5 tips för en hälsosammare påsk

SPG:s hälsoexperter, Mia Clase och Lina Nertby från Food Pharmacy, delar med sig av sina bästa knep för att hålla sig hälsosam under påsken.

Påsken står för dörren och i vanlig ordning innebär det läckra påskägg, dignande bufféer och gula marsipankycklingar. Men innan du svidar om till påskkärring vill vi påminna dig om att tarmbakterierna inte åker till Blåkulla bara för att det är påsk. Det hade kanske varit praktiskt, men så är tyvärr inte fallet. Om du behöver hjälp med frestelserna finns vi här och kan hålla dig i handen hela helgen. Här kommer våra fem bästa tips för en hälsosammare påsk.

Annons
X

Ät dig inte proppmätt

På de platserna där folk lever länge har man hittat en gemensam nämnare: man äter sig aldrig proppmätt utan högst två tredjedelar mätt. I praktiken innebär det att om du klarar av att unna dig med måtta, så kan du äta i princip allt. Och fixar du inte det så är ett präktigt, men bra tips att äta långsamt. Tugga längre än du brukar eller gör som Lina och lägg ner besticken på bordet mellan varje tugga. Halvirriterande för den som sitter mittemot men det funkar faktiskt.

Var generös

Erbjud dig att ta med någon av dina hälsosammare favoriter till påskbuffén. Ett annorlunda bidrag uppskattas alltid, även om det bara är en skål med fruktsallad. Om du har tur hittar du några likasinnade kring matbordet som mer än gärna väljer dina rätter framför den klassiska påskmaten. Har du ännu mer flyt kanske du till och med lyckas inspirera en avlägsen kusin att testa något nytt. I år gör vi eget påskgodis på hemgjord mandelmassa, ersätter några av de vanliga äggen med chiaägg, och bjuder på indisk mango lassi istället för äggtoddy.

Börja dagen med äppelcidervinäger och vatten

Äppelcidervinäger ökar insulinkänsligheten, är bra för hjärt- och kärlhälsan och hjälper kroppen att ta upp viktiga mineraler från andra livsmedel som du äter under dagen. När du dricker vatten på morgonen aktiverar du dessutom de inre organen och hjälper kroppen att bli av med gifter samtidigt som du förbereder magen på att smälta maten. Med andra ord, allt du behöver för att lyckas i äggjakten och stå pall för en ordentlig påskfest. Men tänk på att påsken är lång och glöm för allt i världen inte att fylla på vätskedepåerna under dagen.

Ta sovmorgon

Du är värd lite semester. Bunkra upp med sömn och ladda batterierna inför bakslag med snö, soliga utomhusaktiviteter och stundande slit i trädgården. Har du inte möjlighet att ta sovmorgon tar du istället med dig alla du känner ut på påskpromenad. Helst varje dag och gärna långt. Efter en långpromenad smakar både lax, ägg och påskkycklingar bättre. Det är sen gammalt.

Chokladbollar

Som tack för att du orkat läsa hela vägen hit vill vi härmed bjuda på världens bästa recept på chokladbollar, godare än alla dragéägg i världen. Perfekta att fylla årets påskägg med!​​

Mia Clase och Lina Nertby driver bloggen foodpharmacy.se och har även gett ut den bästsäljande boken med samma namn. Med jämna mellanrum skriver de krönikor och ger mattips på SvD Perfect Guide.

Till Toppen