Annons
Recension

RequiemBarnens dom hård i Mozarts dödsmässa

Repetitioner av Mozarts Requiem på Folkoperan.
Repetitioner av Mozarts Requiem på Folkoperan. Foto: Markus Gårder

På Folkoperan ställer barnen de vuxna till svars i en dödsmässa som också blir en appell för en rättvisare framtid. Karin Helander är både gripen av och kritisk till regigreppet i ”Mozarts Requiem”.

Under strecket
Publicerad

En flicka med flätor. Hon blundar, lägger handen på hjärtat. Flera barn, samma rörelser. Hjärtslag ger rytmen. Rummet laddas av uppmärksamt lyssnande, kanske andlighet. Barnen talar om det ofattbara, att livet en dag tar slut.

Folkoperans konstnärliga ledare Mellika Melouani Melani drivs av en stark vilja att skapa orädd musikteater genom oväntade möten och djärva idéer. Resultaten har varit skiftande. Ibland har normbrotten varit påklistrade och pretentiösa, stundtals har det blixtrat till genom lusten till nya uttryck och överraskande perspektiv. En stor framgång blev ”Carmina Burana”, där sju äldre kvinnors personliga livsberättelser gav nya dimensioner till Carl Orffs mäktiga körverk. En barnkör fanns med på scenen och såväl generationsspannet som livscykeln blev påtagliga.

Annons
Annons
Annons