Lisa LarsonFolkkär keramiker låter ana stråk av feminism

Hund formgiven av Lisa Larson. De ömsint humoristiska porträtten av barn och djur är eftertraktade samlarobjekt.
Hund formgiven av Lisa Larson. De ömsint humoristiska porträtten av barn och djur är eftertraktade samlarobjekt. Foto: Gustavsbergs Porslin AB/Nationalmuseum

De primitiva, lekfulla och dekorativa uttrycken möts i Lisa Larsons keramik. Utställningen på Gustavsbergs nyrenoverade porslinsmuseum lyfter fram en stark och personlig formgivare.

Under strecket
Publicerad
När Lisa Larson använder sig av färg är nyanserna mättade, som om hon vill behålla känslan av stengodsleran.

När Lisa Larson använder sig av färg är nyanserna mättade, som om hon vill behålla känslan av stengodsleran.

Foto: Gustavsbergs Porslin AB/Nationalmuseum
Lisa Larsons figurer är lättillgängligt dekorativa och både glada och melankoliska.

Lisa Larsons figurer är lättillgängligt dekorativa och både glada och melankoliska.

Foto: Gustavsbergs Porslin AB/Nationalmuseum
Keramikern Lisa Larson visar upp en konstnärlig bredd på Gustavsbergs porslinsmuseum.

Keramikern Lisa Larson visar upp en konstnärlig bredd på Gustavsbergs porslinsmuseum.

Foto: Gustavsbergs Porslin AB/Nationalmuseum
Fat av Lisa Larson, vars bruksgods tycks inspirerat av sydamerikansk ornamentik och japanskt tuschmåleri.

Fat av Lisa Larson, vars bruksgods tycks inspirerat av sydamerikansk ornamentik och japanskt tuschmåleri.

Foto: Gustavsbergs Porslin AB/Nationalmuseum
Annons

Keramikern Lisa Larson (född 1931) förknippas av de flesta med figuriner i glaserad och målad stengodslera. De ömsint humoristiska porträtten av barn och djur är ju än idag eftertraktade samlarobjekt. Inte bara här i Sverige utan i hela världen. Inte minst i Japan, där hon sedan början av 00-talet varit ett stort namn och där det 2014 visades en publikdragande retrospektiv.

När Gustavsbergs porslinsmuseum nu renoverats och återöppnat, som en del av Nationalmuseum, sker det med en presentation av denna folkkära keramiker. Fokus ligger förstås på det hon gjorde på Gustavsbergs porslinsfabrik 1954–1980, dit hon värvades av den konstnärliga ledaren Stig Lindberg, men här finns även exempel på det hon skapat efteråt som frilansande formgivare. Både åt andra tillverkare och den egna Keramikstudion Gustavsberg. Den hon startade 1992 med sina medarbetare Franco Nicolosi och Siv Solin.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons