Annons
X
Annons
X

Folkfinansiering på frammarsch

Kläder, 3d-skrivare och mobila applikationer. Det mesta kan numera finansieras via nätet genom så kallad crowdfunding. Lagändringar i både USA och Sverige väntas göra det lättare för nyblivna entreprenörer att vända sig till allmänheten för finansiering.

För Stockholmsbolaget WTS blev sponsring från allmänheten, crowdfunding, en succé, konstaterar operative chefen Tobias Stenberg.
För Stockholmsbolaget WTS blev sponsring från allmänheten, crowdfunding, en succé, konstaterar operative chefen Tobias Stenberg. Foto: YVONNE ÅSELL

Att söka finansiell styrka från riskkapitalister och affärsänglar är inte längre det enda alternativet för nystartade företag. Så kallad crowdfunding, där många små investerare tillsammans bidrar med en större summa pengar till ett uppstartsprojekt, blir allt vanligare.

Kickstarter, Indiegogo, Crowdcube och svenska Fundedbyme är exempel på sajter där entrepre- nörer kan lägga upp sina projekt i hopp om att locka nya investerare. Enligt Robin Teigland, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, som forskat om crowd- funding, finns det en rad orsaker till att finansieringsmetoden har fått ett sådant uppsving under de senaste åren.

–En är finanskrisen, som har gjort det svårare för småföretag att ta in kapital via de traditionella vägarna. Den andra är utveck- lingen av internet och sociala medier, som gör det möjligt för entreprenörer att nå ut till hela världen med sina idéer, säger hon.

Annons
X

Men det handlar om mer än pengar. Robin Teigland menar att crowdfunding ofta är ett bra sätt för en entreprenör att avgöra kvaliteten på affärsidén.

–Att crowdfunda sin idé eller produkt är ett bra sätt att testa den på en större målgrupp och se om det faktiskt finns en efterfrågan på marknaden. En crowdfunding-kampanj kan också vara ett sätt att göra så att fler får upp ögonen för ens idé. Att ha en grupp tidiga investerare som ambassadörer för en produkt redan innan den lanserats är guld värt, säger hon.

Bland de svenska bolagen finns en rad som kan skryta med att ha genomfört ett lyckat crowdfunding-projekt. Jon Widegren, pr-snillet bakom hamburgarsuccén Flippin Burgers. är ett exempel. Ett annat är Linköpingsbaserade Narrative (tidigare Memoto), som med hjälp av en kampanj på den USA-baserade sajten Kickstarter samlade in 3,5 miljoner kronor och fick 4 000 förbeställningar på sin bärbara minikamera.

Ett tredje exempel är Stockholmsbolaget WTS, som utvecklat gps-spåraren Trax för att hålla koll på husdjur och barn.

Efter att ha haft svårigheter att finansiera produktutvecklingen lade bolaget i våras ut en beskrivning av sitt projekt på Kickstarter. Målet var att sälja 500 exemplar av den ännu inte existerande produkten för 13000 kronor styck. Då projektet avslutades, 30 dagar senare, hade WTS fått in över 700000 kronor från 650 personer från hela världen, som ville se Trax bli verklighet.

–För oss har det gett en riktig skjuts. Det intresse vi har fått via kampanjen har visat att det verkligen finns en marknad för vår produkt. Vi har också fått värdefull feedback och, inte minst, 650 personer runt om i världen som engagerat sig och spridit kunskap om vår produkt redan innan lanseringen, säger Tobias Stenberg, operativ chef på WTS.

Efter att kampanjen legat ute ett tag började telefonen att ringa på kontoret i Stockholm. Både investerare, återförsäljare och till och med ett telekombolag hade fått upp ögonen för produkten. Mycket tack vare Kickstarter fick bolaget in ytterligare extern finansiering från Stockholms Affärsänglar och brittiska Etagra Group.

Tobias Stenberg vill dock göra andra medvetna om att det är mycket jobb inblandat.

–Att sköta kontakten med de som backat projektet är tids- krävande. Med 650 uppbackare har vi fått svara på ungefär lika många mejl varje månad. Det är nästan så att det krävs en heltidstjänst bara för den kommunikationen. Nu är vi redo att skicka ut den första leveransen av Trax, tillsammans med ett personligt brev och lite gåvor, det är kul, men också dyrt och tidskrävande.

Donations- eller belöningsbaserad crowdfunding, där investerarna skänker ett bidrag eller förköper en ännu icke-existerande produkter, är fortfarande den vanligaste formen. En betydligt nyare trend är så kallad equity crowdfunding, eller aktiebaserad crowdfunding, som ger privat- personer möjlighet att köpa aktier i onoterade företag.

Några europeiska aktörer som sysslar med equity crowdfunding, eller crowd investing som det också kallas, är brittiska Crowd Cube, som startat ett svenskt bolag, och FundedByMe. Det senare grundades i Stockholm 2011 och har sedan starten varit värd åt runt 600 gåvobaserade kampanjer och 16 stycken aktiebaserade.

Genomsnittsinvesteringen i en gåvobaserad kampanj ligger på runt 500 kronor. För en aktiebaserad kampanj ligger snittet på 12500 kronor, enligt vd, Daniel Daboczy.

–Vårt mål är att bli Europas svar på Kickstarter och det största equity crowdfunding-bolaget utanför USA, säger Daniel Daboczy.

Fundedbyme tar ut en avgift på 6 procent av de investeringar som förmedlas via sajten. Man tar även ut en avgift på 4500 kronor från den som vill registrera en aktie- baserad kampanj.

Daniel Daboczy hoppas på draghjälp av regeringens så kallade investeraravdrag som börjar gälla i december, med målet att underlätta kapitalanskaffningen för nystartade bolag. Avdraget innebär att privatpersoner kan göra avdrag för hälften av betalningen då de köper aktier i småbolag.

Även i USA har regelförändringar skett som gynnar crowdfunding, och 2012 avskaffade kongressen det tidigare förbudet för onoterade bolag att söka riskkapital från allmänheten. USA:s finansinspektion, Securities and Exchange Commission, arbetar på en uppsättning regler för aktiehandel genom crowdfunding för att undvika bedrägerier och andra risker i samband med den nya finansieringsformen. I Sverige finns det dock ännu inget regelverk på området.

–Det är ett nytt område som vi håller på att se över. En av de frågor som vi utreder är om företag som sysslar med crowdfunding ska stå under vår tillsyn. En annan viktig fråga är att ta reda på vilka olika typer av verksamheter som ryms under crowdfunding, säger Karin Boman Röding, pressekreterare på Finansinspektionen.

Annons
Annons
X

För Stockholmsbolaget WTS blev sponsring från allmänheten, crowdfunding, en succé, konstaterar operative chefen Tobias Stenberg.

Foto: YVONNE ÅSELL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X