Annons
X
Annons
X

Följ SAS-krisen i vår liverapport

Förhandlingarna mellan SAS flygande personal och företagsledningen har pågått hela helgen. På måndagsmorgonen har kommit besked om att flera fackförbund sagt ja till det nya avtalet. SvD Näringsliv fortsätter nu att rapportera direkt om den senaste utvecklingen i SAS-förhandlingarna.

(uppdaterad)
Förhandlingarna pågår på SAS huvudkontor i Köpenhamn kring om det blir en uppgörelse mellan företaget och facken eller om SAS försätts i konkurs.
Förhandlingarna pågår på SAS huvudkontor i Köpenhamn kring om det blir en uppgörelse mellan företaget och facken eller om SAS försätts i konkurs. Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON / SCANPIX

15:42 Söndagen beskrivs som ödesdagen med stort Ö för flygbolaget SAS. SvD Näringsliv rapporterar direkt om händelseutvecklingen på söndagskvällen.

Tillsammans med norska Aftenposten och danska Politiken har SvD Näringsliv mätt opinionen runt SAS i de tre ägarländerna. Kolla här: http://www.svd.se/naringsliv/opinionen-om-sas-framtid_7677732.svd

15:53 SAS: Enligt de senaste uppgifterna samlas nu SAS styrelse i Köpenhamn för att inleda det styrelsemöte som ska avgöra flygbolagets framtid. SAS vice ordförande Jacob Wallenberg och ordförande Fritz Schur befinner sig i Köpenhamn, bekräftar Elisabeth Manzi på SAS till TT.

Enligt uppgift har SAS satt personal och flygplan som befinner sig utomlands i krisberedskap – planen tankas fulla med bränsle för att kunna ta sig åter till Sverige i händelse av en konkurs. Personal får besked om att de bör se till att kunna finansiera uppehälle själva, enligt TT.

Annons
X

15:54 Senaste nytt är dramatiska besked: SAS bekräftar att alla flygplan ska tankas fulla för att snabbt kunna återvända till Skandinavien, om en konkurs skulle bli verklighet. Och SAS styrelse samlas för det avgörande mötet i Köpenhamn. http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-styrelse-i-kopenhamn_7678766.svd

15:57 Ordförande Fritz Schurs utlåtande för en stund sedan: ”Förhandlingarna fortskrider, men det går riktigt dåligt”, säger han till Danmarks Radio.

16:11 Massor av resenärer är naturligtvis oroliga. Om SAS går i konkurs innebär det inte att flyglinjerna försvinner. Norwegian, Malmö Aviation och Sverigeflyg står alla beredda att fylla luckorna, rapporterar TT.

16:12 Det finns också ett scenario där SAS kan ansöka om en rekonstruktion, i stället för konkurs, påpekas i TT-artikeln. Då utses en rekonstruktör som ser över verksamheten för att göra den lönsam. Den möjligheten provade exempelvis Saab.

På SAS Facebook-sida http://www.facebook.com/SAS är det stor aktivitet. Många oroliga ställer frågor om sina biljetter. Men många håller också tummarna för att SAS ska överleva.

16:30 TT-rapporterar att medieuppbådet är stort i Köpenhamn. Utanför terminal 2 har ett tjugotal reportrar och fotografer från hela Skandinavien samlats för att bevaka det som händer i SAS högkvarter, rapporterar TT:s utsände.

16:30 Nyckelmening i TT-telegrammet sammanfattar läget bra:

”Det är fortfarande osäkert huruvida flygtrafik i SAS regi fortsätter i morgon.”

Oerhört dramatiskt alltså.

16:33 Kalle Stropp:
SAS har ju en massa stålar i kassan, varför inte banta företaget och göra en rekonstruktion för överlevnad för att säkra flyget i Skandinavien.
Näringsliv Live:
Bra fråga! Ännu så länge har SAS-ledning noga undvikit att tala om rekonstruktion som en strategi. Det är naturligtvis en del av förhandlingsspelet: att man vill beskriva situationen som allt eller inget. Liv eller död. Det sätter mest press på facken vid förhandlingsbordet.

16:37 Påminner om två analyser av läget i SvD idag:

**Carolina Neurath: **http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/11/18/vagar-bankerna-sanka-sas/

**Andreas Cervenka: **http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sa-sanktes-sas_7675758.svd

Den här mannen, SAS danske ordförande Frtiz Schur (även ordförande i dansk-svenska Posten, har legat extremt lågt i SAS-krisen. Tills idag då han gick ut och sade att förhandlingarna går ”rigtig skidt”.

17:03 SAS. DR Nyheter erfar att de tre nordiska pilotföreningarna i SAS har kommit med ett nytt förslag, rapporterar Ritzau. Förslaget tillmötesgår SAS krav på en rad punkter. Just nu bedöms förslaget av SAS styrelse, rapporterar TT.

17:19 SAS: Konkurs är det troligaste för SAS efter kvällens styrelsemöte i Köpenhamn. Det säger två experter på rekonstruktioner och konkurser som SvD Näringlsiv pratat med. ”Om man är förståndig så sätter man bolaget i konkurs”, säger en av dem. Det som då kan hända är att ett nytt SAS, ”SAS 2.0”, återuppstår inom någon månad med de livskraftiga delarna av gamla SAS i ett nytt bolag.

Läs storyn här

17:19 Fortsätt gärna ställa frågor. Vi svarar på dem så fort vi kan.

17:23 **SAS: SVAR PÅ FRÅGOR: **Det rasar in frågor från resenärer som köpt biljetter med SAS. Frågan gäller vad man gör om bolaget konkursar.

Är du charterresenär så ska du få pengarna tillbaka från resebyrån via resegarantin. Har du köpt en reguljär biljett blir det krångligare.

TT rapporterade alldeles nyss förljande: Om du har köpt din biljett med kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen vända dig till kreditgivaren för att få tillbaka dina pengar. Har du inte ett kreditkort kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning.

17:27 Martin:
Om SAS går i konkurs och väljer att starta ett SAS 2.0 med delar av inkråmet från gamla SAS, vad händer med aktien då? Kommer aktien avnoteras eller motsvara SAS 2.0?
Näringsliv Live:
Läsaren Martin har frågor om vad som händer med SAS-aktien. Ett svar blir av naturlighet en aning spekulativt eftersom någon konkurs inte inträffat ännu. Men generellt så blir aktierna i det bolag som konkursas värdelösa. Om ett ”SAS 2.0” startas upp och sätts på börsen så kan man teoretiskt tänka sig att de gamla ägarna får motsvarande ägarandelar i det nya SAS. En annan möjlighet är att de gamla ägarna visserligen äger SAS, men att det nya bolaget inte hamnar på Stockholmsbörsen. Då blir det naturligtvis betydligt svårare att handla aktien. Men allt detta är mycket svårt att svara på för tillfället.

17:32 Peter Bergman:
Hur går det vid konkurs med inköpta biljetter London-Stockholm, dels ekonomiskt, dels vad gäller att komma hem med flyg till jul?
Näringsliv Live:
Hej Peter! Många undrar samma sak. Se svar nedan.

17:33 Men piloterna vill kommentera uppgifterna om att de lämnat ett nytt bud.

– Vi kan inte lämna några kommentarer. Jag kan varken bekräfta eller dementera att vi lämnat ett nytt bud, säger Rebecca Rosenvinge kommunikatör på Svensk Pilotförening, till TT.

17:34 SAS: Konsumentverket om ev SAS-konkurs: Se mer info här om hur man som resenär hanterar en flygkonkurs.

17:36 Robert L:
Mediebevakningen känns lite sned då man hela tiden får känslan av att det är personalens fel att SAS går dåligt. Man måste ställa sig frågan vad ägarna egentligen har att säga till om eller vad de har gjort för att förhindra denna negativa utveckling som inte på något sätt är ny. Den har ju pågått i mer än 20 års tid.
Näringsliv Live:
Just denna fråga är SvD Näringslivs krönikör inne på i sin krönika idag: Andreas Cervenka: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sa-sanktes-sas_7675758.svd 16:37, 18 November 2012

17:37 Martin:
Hur skulle en konkurs påverka Estonian Air, där SAS är största ägaren?
Näringsliv Live:
En fråga till om SAS: Generellt behöver inte dotterbolag dras med i en konkurs. Exempelvis fungerar Saab Parts, Saab Automobiles reservdelsbolag, fortfarande trots att moderbolaget gick om kull förra året. Men det går inte att svara på det utan att i detalj granska SAS dotterbolags situation och räkenskaper.

17:44 SAS: Nu rapporteras att delar av SAS styrelse är på väg upp till Stockholm från Köpenhamn där man tidigare suttit i möte. TT rapporterar förljande: Tre ledamöter ur SAS styrelse, däribland ordföranden Fritz Schur, lämnade vid 17.30-tiden SAS huvudkontor vid Kastrup. – Vi är på väg till Stockholm inom kort, sade Shur till TT:s reporter och försvann in i en väntande bil. På frågan om hela SAS styrelse ska till Stockholm svarade Shur: – Som ni ser är vi tre stycken. Därefter slog han igen bildörren och bilen körde mot flygterminalerna.

17:47 Ricard:
Blir det billigare för SAS att sälja av delar av bolaget för att sedan köpa tjänsterna av samma bolag? Kortsiktigt/långsiktigt?
Näringsliv Live:
Svar på en till fråga om SAS: Sett på lång sikt, Ricard, är det precis vad SAS - med flera andra - gjort, sålt av delar som inte hör till den sk kärnverksamheten och sedan köpa in de delarna. Tex köper troligen vartenda flygbolag numera in maten istället frö att ha egen personal som brer mackor och lagar mat. I SAS fall så har ledningen under flera år drivid kostnadsbesparingar som också bland annat handlar om att bara köra de lönsammaste linjerna, etc.

17:52 Fanny:
Om SAS går i konkurs, betyder det att flygen redan imorgon ställs in, eller går dom oavsett som planerat?
Näringsliv Live:
Ingen vet i nuläget om SAS flyger som vanligt imorgon måndag. Alla resenärer uppmanas att söka information på SAS hemsida, samt även på exempelvis Arlandas hemsida (http://www.swedavia.se/arlanda), där det finns info om avgångar. SvD Närlingsliv uppdaterar också vår hemsida, http://www.nliv.se, löpande.Generellt kan man anta att SAS håller verksamheten igång så länge som möjligt, men allt beror på vilket beslut som fattas ikväll på styrelsens möte. Det i sin tur avgörs av hur förhandlingarna med facken går.

17:52 Flera medier rapporterar att det är deadline vid midnatt för fackförhandlingarna. Vi upprepar: alla SAS-plan har tankats fulla för att kunna återvända till Skandinavien vid en eventuell konkurs. Se senaste artikeln här.

17:55 yvonne:
har en biljett från göteborg till Birminghamn på onsdag kommer jag att komma iväg?
Näringsliv Live:
Hej Yvonne. Se svar nedan - resenärer måste söka egen info hos SAS och exempelvis Arlanda.

18:00 Läsaren Rikard tipsar om den här länken: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/11/18/1118081021.htm

Det är Danmarks som rapporterar att piloterna gått med på att sänka sina löner och villkor med totalt 25 procent.

En läsare som nog uttrycker vad många tänker på SAS Facebook-sida. Men om han förlorar poängen är väl sannolikheten för att SAS samtidigt flyger vidare ganska låg...

18:07 Pia:
Ni säger ”Sök information på SAS hemsida”... men det är ju inte mycket som framgår där - och det finns ju faktiskt många SAS plan som INTE går från eller till Arlanda - allt utgår ju trots allt inte från Stockholm....
Näringsliv Live:
Hej Pia. Problemet är att det sannolikt inte finns någon information att lägga ut - inget beslut har ännu fattats om SAS framtid. När det väl är gjort så kommer förr eller senare både SAS och en rad andra instanser, som Arlanda och andra flygplatser som har SAS-avgångar, att försöka informera så gott det går.

18:08 Mats:
Om SAS går i konkurs, vad händer då med alla intjänande Eurobonuspoäng? Försvinner de eller kan man behålla dem inom Star Alliancegruppen?
Näringsliv Live:
OM SAS går i konkurs kan poängen inte användas på annat håll i Star Alliance. Det rapporterades tidigare i veckan. De är knutna till varje enskilt bolag.

18:12 Pelle:
Eftersom ni slänger in en Facebook-sida som låter negativ så förutsätter jaf att ni för att hålla balansen också tar in denna. https://www.facebook.com/SaveSAS
Näringsliv Live:
Bra poäng! Det finns massor av kunder som verkligen önskar att SAS ska överleva.

Här är en av SAS alla Facebook-supporters.

18:18 SAS är hemlighetsfulla om varför styrelsen åker till Stockholm:

– Vi avstår från att tala om när och var ett styrelsemöte kommer att äga rum. Vi kommenterar aldrig när och var styrelsen träffas av principskäl. Det vi har gjort den här gången är att tala om att de ska träffas under söndagen, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS till TT.

18:22 Olle:
På SAS hemsida finns ingenting om läget, förhandlingar etc
Näringsliv Live:
Många av er läsare med biljetter undrar: kommer jag att kunna använda min bokade biljett? Kommer jag att kunna flyga imorgon? SAS svarar på den frågan så här på Twitter: ”Ja, räkna med att din flight kommer att gå. Annars får du ett sms.” Kolla Twitterflödet från SAS här: https://twitter.com/SAS

Så här svarar SAS oroliga resenärer på Twitter.

18:50 TT får tag på en SAS-pendlare i Köpenhamn som nu undrar om redan bokade SAS-resor kommer att kunna genomföras, och vad som händer med biljetterna om bolaget går i konkurs.

– Vi har betalat med kreditkort och då ska man ju kunna få tillbaka pengarna. Men vi får vänta och se hur det egentligen går med det, säger Anna-Lena Skoglund.

18:57 Det här är SAS officiella svar som man skickar ut till alla undrande kunder nu ikväll:

18:57 Det här är SAS officiella svar som man skickar ut till alla undrande kunder nu ikväll:
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=264732

19:01 Ni är många söker svar på vad som händer med era bokningar om SAS går i konkurs. Här är en artikel Aftonbladet sammanställt som svarar på några av frågorna.

19:03 pwolodarski (Twitter):
RT@casparopitz: DN FLASH:Styrelsen har lämnat förhandlingarna i Kpnhmn för möte med bankerna i Sthlm kl 20, uppger källor för DN. [ #SAS](http://search.twitter.com/search?q=%23 #SAS) ...

19:05 Nu uppger alltså DN att några av styrelseledamöterna i SAS kommer att träffa bankerna i Stockholm om 55 minuter, klockan 20. Den artikeln finns här.

19:13 Danska kabinfacket är förbannat. Man gav ett bud i morse. Men har bara fått svar från SAS-ledningen genom medierna att den säger nej, skriver TT.

19:15 Man kan ju undra om det är Jacob Wallenberg som ska till bankerna och förhandla för SAS räkning. Han är både vice ordförande i SAS och i SEB vilket är en dubbel sits i detta läge.

Här är den intervju SvD Näringslivs Carolina Neurath gjorde med Jacob Wallenberg tidigare i veckan.

19:19 David:
Ordföranden är med bland de tre som åker till Stockholm. Det skulle vara märkligt om även Vice följde med. Rimligare är att Wallenberg är kvar i KPH, tror jag.

**SVD Näringsliv: **Ja, så kan det vara. SAS vägrar ge detaljer.

19:21 Xavi:
Om jag ikväll lägger en beställning på saseurobonusshop.com och betalar en del med euro bonus-poäng och en del med kort finns det risk att jag aldrig får varan?
Näringsliv Live:
Ja, det finns helt klart en risk för det.

19:27 pLoLock (Twitter):
RT@Unionen: Förhandlingarna pågår fortfarande i Köpenhamn. Vår målsättning är att nå en kompromiss.#SAS

19:29 Extrem aktivitet på Twitter runt SAS. Gå in på Twitter och följ hashtaggen #SAS om du är intresserad.

19:34 Dag:
Kan man verkligen helt plötsligt upphöra med verksamheten och försätta ett bolag i konkurs utan att tekniskt sett vara i konkurs eller är SAS redan tekniskt konkursmässigt.
Näringsliv Live:
SAS styrelse kan ju själv begära bolaget i konkurs. Men det finns inget som säger att bolaget är ”tekniskt konkursmässigt” i denna stund. Mycket hänger nog på vad bankerna säger. De ska ju träffa SAS-styrelse kl 20 ikväll.

19:35 I hela Skandinavien söker resenärer febrilt efter info. Danmarks radio skriver att danskar som tagit en tilläggsfösäkring kan få hjälp av något som heter Rejsegarantifonden. Se artikel här.

19:43 Herman:
Hur stor är sannolikheten är att någon annan av SAS partners i Star Alliance går in och köper Eurobonus, samt återupptar flygningar på de linjer som är lönsamma (förutsatt att SAS går i konkurs)?
Näringsliv Live:
Hej Herman, de lönsamma linjerna som SAS kan man vara ganska säker på att andra flygbolag fångar upp. Det kan säkert dröja några dagar dock. Mindre lönsamma/olönsamma linjer är det däremot ett stort frågetecken kring. Likaså Eurobonus. SAS självt har sagt att bonusprogrammet inte är till salu - men det var några dagar sedan, och hur det hanteras vid en konkurs är det nog för tidigt att spekulera om.

19:58 SAS-personalen mår naturligtvis uselt. En flygvärdinna som precis gått av i Göteborg säger till TT:

– Vi i besättningen mår inte bra, folk har hjärtklappning och mår väldigt dåligt. Alla bara går omkring och är jätteoroliga. Folk är gråtfärdiga, men passagerarna är jättegulliga och stöttar och stöttar.

**• LÄS MER: **Flygvärdinna: ”Vi vet inte mer än ni”

20:03 josef:
Hejsan, jag har bokat en resa till London kring nyår med mellanstopp i Köpenhamn och hemresa 5 dagar senare. Jag undrar om SAS kan tänkas flyga klart alla inbokade rutter? Borde dem göra enligt mig och sedan stoppa alla nya bokningar...
Näringsliv Live:
Hej Josef, det går inte att svara på frågan mer än vi redan gjort, se nedan i bloggen. Generellt gäller - försätter SAS styrelse bolaget i konkurs så vet ingen hur det går med resor kring nyår, eller för den delen nästa vecka. Man kan dock, som sagts tidigare, anta att SAS inte vill parkera planen på marken om det inte är absolut tvunget. En konkursförvaltare kan välja at driva verksamheten vidare.

20:05 Pilotfacken säger till danska Politiken att deras bud, som enligt fackens sätt att räkna innebär försämringar på 25 procent, är slutbudet. Det handlar om 10 procentiga lönesänkningar och 15 procents försämrad arbetstid. Läs artikel här.

20:08 SAS-WIDEROE: Norska Wideroe som delägs av SAS kommer att flyga som vanligt på måndag, skriver Aftenposten.no.

20:10 SAS har sagt nej till pilotfackens bud rapporterar danska TV2:s utsända på flygplatsen i Köpenhamn. Läs här.

20:14 För en kvart sedan, klockan 20, sägs ett möte ha inletts mellan SAS och bankerna i Stockholm. Men SAS vill inte bekräfta att ett sådant möte hålls.

20:17 JohanSBerggren (Twitter):
Kämpa#SAS, annars får mamma inget besök till jul.

20:18 sofiaakerman (Twitter):
Ikväll följer stora delar av min släkt rapporteringen om#SAS. Jag, min bror och 8 kusiner är alla barn till flygvärdinnor/kabinchefer.

20:19 HugoSelling (Twitter):
RT@geniet: 2009 tjänade snittpiloten hos#SAS 95000 i månaden. Rätt mycket för en glamouriserad busschaufför. http://t.co/A0554y24

20:24 SAS: Flygbolaget vill inte bekräfta uppgifterna om att det skulle vara ett möte på gång mellan bankerna och delar av styrelsen. – Det enda vi sagt är att styrelsen ska ha ett möte som äger rum i kväll, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till TT. – Vi har en deadline som är söndag och det är fortfarande söndag.

20:30 SAS (Twitter):
@KayBeeSC Hej Kristoffer. Checka vad du har för försäkring via din hemförsäkring eller om det kortföretag du betalat med har skydd.

SVD Näringsliv: så här svarar SAS nu ikväll på denna fråga:

”Hej på er! Om det blir så att SAS tyvärr skulle lägga ner, är det möjligt för resenärer som betalt för biljett, att få tillbaka pengar?”

20:42 Fredde:
Kan vi förvänta oss att andra flygbolag - Norwegian, Ryanair och andra - flyttar fler plan till sina skandinaviska nav för att täcka upp när det blir brist på flyg till och från våra länder?
Näringsliv Live:
Hej Fredde! De andra bolagen ligger naturligtvis i startgroparna. Läs mer här: http://www.svd.se/naringsliv/konkurs-inte-slutet-for-sas-linjer_7679566.svd

20:53 Det finns mycket bitterhet på den fackliga sidan mot ledningen nu ikväll.
Vice ordförande i det danska kabinfacket, Jean Pierre Schomburg till TT:

– Det är oansvarigt av företaget att tillåta en förhandlingsprocess på det här viset. Vi har lagt ett seriöst bud som bland annat innehåller arbetstid, lön och flexibilitet, säger han.

Kabinfacket ska bland annat ha erbjudit en ökad arbetstid med tre och en halv timme per vecka — från 44 till 47,5.

20:57 Andreas:
Vad händer på kort sikt med de inrikeslinjer där SAS är ensamma? Tex flyg till Kiruna där SAS är enda bolag som trafikerar
Näringsliv Live:
Det finns en STOR oro runt om i landet för vad en SAS-konkurs kan betyda för trafiken till just deras orter. Den här artikeln skrev vi om det häromdagen: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/krisen-sprider-oro-runt-om-i-sverige_7667676.svd

20:58 Micke (SAS-pilot):
Vill gärna ge en eloge till alla kollegor som ser till att trafiken flyter som vanligt en sån här dag! Idag har nära 100% av SAS flygningar gått som planerat!

21:02 Det kommer besked ikväll. Det rapporterar flera medier, bland annat SVT.

21:05 Det verkar som att SAS-topparna delat på sig. Ordföranden Fritz Schur är i Stockholm för att förhandla med bankerna, men koncernchef Rickard Gustafson är kvar i Köpenhamn för att fortsätta samtalen med både piloter och kabinpersonal.

Det berättar SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen för borsen.dk.

Därmed fortsätter alltså förhandlingarna trots alla rykten om att de brutit samman.

21:09 ”På en eller två veckor tror jag att de flesta linjerna har fyllts på av andra”, säger vd Michael Juniwik, vd Sverigeflyg till SVT:s Aktuellt. Hans bolag har granskat vilka linjer de kan tänkas börja trafikera om SAS slänger in handduken.

21:23 ”Jag tror att man hittar någon typ av kompromiss. Jag tror inte att styrelsen säger att det blir en konkurs. Konsekvenserna skulle bli så enorma. På Kastrup jobbar 25 000 människor varav 10 000 är knutna till SAS.” Det säger Christer Åhström, flygexpert på Flygrevyn till Näringsliv Live.

21:25 Gynter:
Vad händer med aktien om det blir kk.Hur kan man öppna ett nytt bolagsnamn och bli av med skulder och aktieägare. Förstår inte det som aktieägare bedrövlig svagt
Näringsliv Live:
Läsaren Gynter har en till fråga om vad som händer med SAS-aktierna vid en konkurs. Vi har försökt svara på den redan, se längre ned på bloggen, men generellt gäller att ett aktierna i ett bolag som gör konkurs blir värdelösa. Vad som händer vid ett eventuellt ”nytt SAS” går inte att svara på ännu, potentiellt finns förstås möjligheten till att göra vinst via det bolaget i så fall, men det är för tidigt att spekulera om.

21:30 DowJonesNordics (Twitter):
#SAS says negotiations are still ongoing & no changes to plan for board meeting Sunday. But can't say exactly when or where meeting will be.

**NÄRINGSLIV LIVE. **Även detta är alltså en bekräftelse på att förhandlingarna fortsätter ända in i kaklet.

21:33 Fredrik C:
Jag sitter nu på Newark och ska åka med SAS vid 23.30. Planet körde precis in och personalen är lika treviga som alltid. Jag vill ge en stor eloge till alltid leende personal även i nuvarande situation. Heja SAS!

21:36 T:
Det är nog bra för SAS att göra en konkurs. Även om jag själv jobbar i bolaget. Jag ser mer att det kommer säkert ett nytt renodlat bolag som kan konkurrera med dessa lågprisbolag med samma villkor.

21:37 Magnus:
Jag har en bokning till den 12/2 som jag försökte avboka via SAS hemsida. Överst på sidan för biljettinformation på ”min sida” står det att avbokningar för närvarande ej är möjliga att göra. Jag har således avbokat resan via mail på deras ”avbokningssida”. Biljetten är bokad som fullt återbetalningsbar. Vad gäller i denna situation när jag har avbokat innan en ev. konkurs - är jag berättigad till återbetalning eller?
Näringsliv Live:
Hej Magnus. Det vi svarat tidigare på en liknande fråga, och som jag hänvisar till (se längre ned på bloggen), är att reguljära biljetter inte täcks av resegaranti, medan paket- och charterresor gör det. Om du har en reguljär biljett som du inte lyckas avboka så kan du få ersättning via ditt kreditkort.

21:38 En scen från TT:s utsände i Köpenhamn:

Nästan hela SAS-högkvarteret lyser upp i mörkret på Köpenhamns flygplats Kastrup. De senaste timmarna har folk rört sig fram och tillbaka mellan rummen. Men strax efter klockan 21 samlades flera personer i ett rum på fjärde våningen. Helt stilla står de, tittar och pekar mot en vägg. Det är oklart vad exakt de ser på. En av männen tycks vara vd Rickard Gustafson.

21:40 Enligt Aftonbladet var det ordförande Fritz Schur, vice ordförande Jacob Wallenberg och andre vice ordförande Dag Mejdell som åkte till Stockholm.

21:41 SAS (Twitter):
@L_OlssonHjerpe Hi Lisa, it is our board that will take the desicion on what'll happen. They are meeting aws. We'll let u know when we know.

**NÄRINGSLIV LIVE: **Enligt detta tweet från SAS sammanträder alltså SAS-styrelse ”as we speak”, alltså just nu. Det kan betyda att mötet med bankerna är över, att ett sådant aldrig har hållits eller att det bara är delar av styrelsen som sammanträder.

21:53 naringsliv_live (Twitter):
@SAS Ni kan alltså bekräfta att styrelsen sitter i sammanträde just nu? Undrar SvD Näringsliv#SAS

NÄRINGSLIV LIVE: Vi får se om SAS svarar på vår fråga!

21:54 SAS (Twitter):
@Peter_Carrot Hej Peter, fackföreningarna och SAS sitter i förhandlingar just nu. http://t.co/fOSXT0vg //Cecilia

21:56 SAS. Det har rasat in frågor om SAS från läsare av Näringlsiv Live. Vi försöker svara på så många av dem som möjligt.

Flera frågor har handlat om vilka av SAS linjer som kommer att finnas kvar efter en konkurs. Ett svar där är att de lönsamma linjerna sannolikt snabbt fångas upp av andra bolag. Mera tveksamt är de mindre lönsamma, sär det möjligen kan bli brist på trafik.

Många frågar också om SAS-flighter som bokats framöver, och om dessa kommer att gå. Svaret är att vi inte vet – men svar väntas komma inom de närmaste timmarna, eller imorgon måndag. Info om flygkonkurser finns bland annat hos Konsumentverket.

21:56 En av Skandinaviens ledande SAS-analytiker, Jacob Pedersen på danska Sydbank, säger till borsen.dk.

– Mit bedste bud er stadig, at man når en aftale, säger Jacob Pedersen.

Han tror att det blir ett avtal, men tillägger att han INTE tror att parterna kommer i mål före midnatt.

21:57 SAS (Twitter):
@naringsliv_live Nej, sorry svd, det gick lite snabbt där. Jag har inte fått ngt info om det. Sorry!

NÄRINGSLIV LIVE: SAS dementerar alltså att styrelsen just nu sitter i möte. Men det är uppenbart på Twitter som man ska ställa frågor till bolaget. Snabbt svar där!

22:10 Axel:
ska flyga 06.00 imorgon, kommer det gå?
Näringsliv Live:
Så länge flyget inte är inställt på SAS hemsida ska du kunna räkna med det. Det har SAS uppgett för massa resenärer hela kvällen.

22:14 Tim:
trodde denna liverapporten skulle följa förhandlingarna, inte svara på om flyg går eller inte kommer gå :/
Ola Henriksson:
Det kommer in så många frågor från läsarna så vi vill gärna svara på dem också.

22:15 En SAS-konkurs behöver inte betyda att alla plan står stilla imorgon. Så här säger en rekonstruktionsexpert till Expressen.se:
– SAS har bra förutsättningar för en företagsrekonstruktion rent objektivt. Produktionen är i gång och finansieringen haltar men ändå. En rekonstruktion är till för att åter få lönsamhet i bolaget, säger Marie Karlsson-Tuula, docent i juridik och expert på konkursrätt vid Handelshögskolan i Göteborg.

22:19 Undrande:
Det lutar iallafall emot att det inte blir konkurs, eller?
Näringsliv Live:
Nja. Det finns flera tunga experter som inte tror att SAS-styrelsen kommer ta ordet ”konkurs” i sin mun ikväll. Både flygexperten Christer Åhström och analytikern Jacob Pedersen tror att bolaget kommer att hitta en lösning eller hitta ett sätt att vinna tid.

22:20 KjetilHSviland (Twitter):
RT@glimoscar: Hm enligt min vän som jag hämtar på#Landvetter så tackade piloten för eventuellt hans sista#sas#SAS flygning! Vad mena ...

22:27 Chansen är ”50/50” att förhandlingarna går i lås och det kommer en lösning, skriver danska Politiken.dk.

SAS-personalen som sköter de sociala medierna är entydiga i sina svar till läsarna. Det kommer besked senare ikväll. Här från Facebook.

22:34 Enligt danska TV2 ska bankerna med Swedbank och Nordea i spetsen ha sagt att SAS får en tidsfrist till imorgon bitti så att morgonflygen kan gå. Detta är uppgifter till tv-kanalens finansredaktör Ole Krohn, men uppgifterna är inte bekräftade av SAS eller någon annan part. Artikel här.

22:43 **GÅR FLYGEN IMORGON BITTI? **Många läsare hör av sig hit med den frågan. Tormod Sandstö, presskontakt på SAS i Norge, säger till Aftenposten att man som resenär kan räkna med att flyget går OM det inte anges något annat på SAS hemsida eller på till exempel Arlandas hemsida här.

De första SAS-flygen i morgon från Arlanda:
06:05 till Köpenhamn SK1415 06:10 till Göteborg SK149

22:51 Som sagt, SAS bekräftar inte uppgifterna om en tidsfrist.
Elisabeth Manzi, presschef på SAS vill inte kännas vid detta.

– Jag har inga andra uppgifter än det jag sagt tidigare, det är söndagen som gäller, säger hon till TT.

23:00 Anton:
Hej. Jag har bokat bonusbiljetter till flyg i Januari och undrar vad som händer med bokade biljetter om bolaget gör en liknande konstruktion som Swissair/Swiss? Kommer biljetterna att bli värdelösa eller vad händer? Är det samma regler för vanliga kontantköpta biljetter? Undrar A.
Näringsliv Live:
Många läsare undrar samma sak. Vi har ställt frågan till SAS, får se om de svarar. Kan tycka att det är dåligt att Eurobonus inte har en fråga/svar utlagd på sin sajt.

23:01 **SENASTE NYTT: **TT refererar danska nyhetsbyrån Ritzau som skriver att samtalen nu åter är i gång mellan parterna i Köpenhamn. – Vi snackar igen. Vi har fått ett utspel av ledningen, säger Helge Thuesen, ordförande för danska kabinfacket, till Ritzau.

SAS säger också att deadlinen midnatt fortfarande gäller, och dementerar därmed uppgifter om att hörhandlingarna skulle ha fått förlängd tidsfrist.

23:17 SAS (Twitter):
@naringsliv_live Hej SvD, Just nu inväntar vi utgången av förhandlingarna. Förstår att våra kunder är oroliga men vi ber om att få återkomma.

NÄRINGSLIV LIVE: SAS svarar här på vår fråga. Nej, man har inget besked att ge till oroliga Eurobonus-kunder som bokat resor med poäng.

23:18 nils:
om man har bokat en resa hos sas nu till jul och de går i konkurs kommer man få tillbaka sina pengar eller vad kommer hända
Näringsliv Live:
Hej Nils + alla flera andra som ställt samma fråga: se flertalet svar nedan i bloggen. Generellt gäller: charter- och paketresor omfattas av skydd. Reguljära biljetter inte. Men är biljetten betald med kreditkort kan det gå att få pengarna tillbaka därifrån. Samtidigt bör det påpekas att SAS inte begärts i konkurs, i varje fall inte ännu. Något besked från styrelsen har inte kommit. Just nu finns ingen information om inställda flygningar.

23:22 Peter:
Swedbank och Nordea lämnar eventuellt tidsfrist, ska man tolka det som att SEB redan godkänt planen?
Näringsliv Live:
Nu dementeras det från många håll att det skulle ha getts någon tidsfrist. Nu verkar det full fart framåt i förhandlingarna efter det nya utspelet från SAS-ledningen. 38 minuter kvar till midnatt...

23:23 **SENATE NYTT: **Enligt Unionens presschef Louise Gerdemo Holmgren har facket fått ett förslag från SAS, skriver TT.

– Vi har fått ett avtalsförslag. Det fick vi strax före klockan åtta i kväll och det innehåller förändringar av tjänstevillkoren. Det innehåller många oklarheter som vi försöker skaffa oss en överblick över just nu. Jag vill betona att vi inte fått någon deadline från företaget, vi har till och med efterfrågat om det finns någon tidsfrist. Vi jobbar på så fort vi någonsin kan, samtidigt är det mycket omfattande och komplicerade frågor och när vi tittar på det så uppstår mycket frågor, säger hon till TT.

23:29 Det råder febril aktivitet i facken.

– Vi har satt igång att analysera ledningens svar och nu ska vi stämma av med de andra facken, säger Helge Thuesen, ordförande för danska kabinfacket CAU, till Ritzau.

23:29 Det råder febril aktivitet i facken. - Vi har satt igång att analysera ledningens svar och nu ska vi stämma av med de andra facken, säger Helge Thuesen, ordförande för danska kabinfacket CAU, till Ritzau.

23:30 Arne:
Suverän liverapportering. Di ligger låååångt efter.
Näringsliv Live:
Vi bugar djupt och jagar vidare...

23:32 Ok. En halvtimme kvar. Alla räknar med att slutpunkten för förhandlingarna är 23:59 i kväll.

– Men det finns ett begrepp, att man stoppar klockan, i sådana situationer. Det kan hända att vi får göra det, säger Helge Thuesen till TT.

Det är flera som nämner just detta. Att man ”stoppar klockan” om man inte hinner i tid. Det är klassiskt knep vid WTO-förhandlingar påpekar DN:s börskommentator Pia Gripenberg på Twitter:

23:34 SENASTE NYTT: Flera fackförbund har fått avtalsförslag under kvällen, bland andra Unionen, som de på rekordtid försöker utvärdera och ta ställning till, rapporterar nyhetsbyråer.

23:38 För en stund sedan rapporterade flera medier på plats i Köpenhamn att SAS-anställda gått tillbaka in i byggnaden med ”läsk och godis” i händerna. Önskar att man hade sådant...

23:39 Rolf:
kul att SAS kan stoppa klockan.. men det kan inte vi som ska flyga i morgon bitti. vi ska sova nu. SAS borde åtminstonde ge ett enkelt besked. avgångar fram till 12.00 eller ej!!!! ska alla tvingas vara uppe hela natten som ska fatta egna beslut om att åka till flygplatserna?
Näringsliv Live:
Gå och lägg dig. Det menar i alla fall SAS pressfolk i Norge: http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/SAS-Ikke-sitt-oppe-til-midnatt-7048641.html

23:44 Flera läsare har påpekat att det förmodligen finns helt naturliga förklaringar till att några flighterna från/till Köpenhamn är inställda imorgon bitti.

Så här skriver ”Jesper”:

”Hej! Ang. de inställda flighterna, så är de en följd av en omstrukturering SAS gjorde i början av november. Dotterbolaget Blue1, som tidigare flög t.ex. sträckorna CPH-HEL gjordes om till ett produktionsbolag som endast flyger på uppdrag av SAS. Fram till november flög alla Blue1-flighter med eget flightnumber med KF-prefix, fr.o.m. november fick dock alla Blue1-flighter SK(SAS)-prefix. Inställningarna beror helt enkelt på att det blivit dubletter i systemet, och man har därför ''ställt in'' KF-flighterna. Alla flighter går dock som planerat, dock med nytt flighnummer.”

SAS hänvisar till denna sida för att kolla om flygen går och går i tid.

23:46 Janne:
@Rolf; visa lite ödmjukhet, det handlar faktiskt om jobben för 19 000 personer...

23:50 UPPDATERING: Med tio minuter kvar till deadline. Vad vet vi? Jo i korthet att SAS-ledningen kom med ett nytt bud till facken under kvällen. Efter att tidigare ha sagt nej till pilotfackens senaste bud som de menar ger en generell villkorsförsämring med 25 procent, rapporterar danska TV2.

23:55 Vid SAS högkvarter vid Kastrup, Köpenhamn, är aktiviteten hög, med minuter kvar till midnatt, rapporterar norska Aftenposten.no. Folk syntes för någon halvtimme sedan komma och gå, men inga besked om resultat av förhandlingarna ännu, rapporterar olika medier.

23:56 Mattias:
Hur troligt är det att SAS 3 statliga ägare går in med nytt kapital om än som en kortsiktig lösning för att ge ytterligare förhandlingstid åt företag/fack?
Näringsliv Live:
Med tanke på att den svenska regeringen lovat dyrt och heligt att inte skjuta till pengar i ännu en nyemission så verkar det otroligt.

23:58 Ola:
Varför har inte ersättningarna till alla chefer uppmärksammas mer av media? De ligger betydligt högre än hos konkurrenterna. Allt fokus har varit på piloterna och kabinpersonalen. Finns massor av olika besparingar genom att omarbeta dessa poster.
Näringsliv Live:
Det har vi skrivit om här: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-chefernas-loner-spoar-norwegian-med-hastlangder_7652118.svd

23:59 finansakrobat (Twitter):
Dog ser forhandlingene ut til å fortsette ut over midnatt.#SAS

00:00 Där slog klockan 12! Inget besked från SAS-ledningen.

00:04 Nu är vi officiellt inne i nattmangling. Så här skriver TT:
Vid midnatt, natten till måndagen, fanns ingen uppgörelse mellan krisande flygbolaget SAS och facken. Förhandlingarna i Köpenhamn fortsätter på övertid efter midnatt, i hopp om rädda företaget, enligt uppgifter från SAS i Danmark.

00:06 Per:
midnatt och ja, vad händer? Nu lär väl SAS ändå gå ut med något officiellt?

00:08 SAS (Twitter):
@Greenabsinthia Not yet, still in negotiations. We'll let you know. //Cecilia

00:08 naringsliv_live (Twitter):
@SAS Kommer det något slags besked i natt tror du? Och hur länge kommer du själv att köra på?#SAS

NÄRINGSLIV LIVE: Här ställer vi 50 000 kronorsfrågan till SAS på Twitter.

00:09 Mauritz:
Finns det några uppgifter som säger hur länge SAS kommer flyga om det blir konkurs? Vissa linjer kan jag förstå ställs in men större linjer som London - Stockholm tex.
Näringsliv Live:
Mauritz: Nej, någon sådan information finns inte såvitt vi vet. Något besked har inte kommit om vad som händer med bolaget. Det SAS sagt är att hittills är inga flyg alls inställda. I övrigt hänvisar bolaget till sin hemsida. Generellt, så lär Sthlm-London vara en linje som snabbt tas över av annat bolag, för den händelse SAS slutar flyga.

00:10 SAS (Twitter):
@naringsliv_live Ingen aning faktiskt. Men vi går ut med info så snart vi vet ngt givetvis. Jag kan nog inte sova även om jag skulle vilja.

00:10 **SENASTE NYTT: **Enligt Elisabeth Manzi, presschef på SAS, pågår samtalen efter midnatt. – Vi fortsätter med intensiva förhandlingar och vi kan inte säga något om när de kan tänkas vara avslutade, säger hon till TT. Hur det blir med morgondagens handel av SAS-aktien på börsen kan Manzi inte svara på. – Det kan jag inte ge någon information om just nu, det är Stockholmsbörsen som äger den frågan.

00:12 Oskar:
Lönt att stanna uppe och vaka? Handelsstopp i SAS imorgon?
Näringsliv Live:
Som antyds i svaret nedan är det ju börsen Nasdaq OMX som avgör frågan om handelsstopp. Men OM inget besked kommer före klockan 9, ja då måste väl rimligen handeln stoppas. Det är iaf stalltipset.

00:18 UPPDATERING: Parterna kör på trots att klockan passerat midnatt.

00:18 **UPPDATERING: **Parterna kör på trots att klockan passerat midnatt.

– Vi har inte fått någon tidsfrist för när vi ska svara på det avtalsförslag som vi fick strax före åtta i kväll. Det vanliga vid avtalsförhandlingar är att man talar om att vi vill ha ett svar senast vid den och den tidpunkten. Men så har inte skett i det här fallet och för säkerhets skull har vi också efterfrågat om det finns någon tidsfrist och inte fått något svar på den frågan, säger Louise Gerdemo Holmgren, presschef på Unionen.

00:21 Anna:
om man har en biljett till London, denna fredag. Finns det någon chans att ett annat bolag tar över den flygningen och att man automatiskt hamnar på det flyget / en som inte kan missa sin resa till London
Näringsliv Live:
Räkna inte med att detta sker automatiskt. Det är långt ifrån säkert att ditt flyg ställs in. Många tunga experter tror att det kommer att utverkas någon typ av kompromiss mellan SAS och facken så att en stökig konkurs kan undvikas.

00:24 Unionen (Twitter):
@thomasfrostberg tack -- vi jobbar för allt vad tygen håller för här.#SAS

00:26 Även för piloternas del fortsätter förhandlingarna, skriver TT. – De sitter fortfarande i förhandlingar. Bollen ligger hos SAS, det är vi som har lämnat det senaste budet och det är det som man håller på och jobbar med nu, säger Rebecca Rosenvinge, kommunikatör på Svensk Pilotförening, till TT.

00:27 och DÄR slängde Facebook-teamet på SAS in handduken.

00:28 och DÄR slängde Facebook-teamet på SAS in handduken.

00:29 Men piloterna kämpar på: - De sitter fortfarande i förhandlingar. Bollen ligger hos SAS, det är vi som har lämnat det senaste budet och det är det som man håller på och jobbar med nu, säger Rebecca Rosenvinge, kommunikatör på Svensk Pilotförening, till TT.

00:30 Utrikesminister Carl Bildt kommenterar kampen för SAS på Twitter:

Carl Bildt (@carlbildt)
2012-11-18 22:13
I'm a great fan of our airline SAS. A friend through many years. Hope for the best.

00:31 Localhost:
Slänger ni också in handduken snart, då?
Näringsliv Live:
Nej, vi flyger vidare in i natten!

00:32 Jonathan:
Är aktieägare i SAS och har under kvällen följt denna sida med stort intresse. Nu hoppas vi att det löser sig bra för alla parter under natten. Stort tack för saklig och opartisk rapportering. Här slår ni DI med hästlängder och ni har nu en ny läsare på SvD näringsliv framöver!
Näringsliv Live:
Vi tackar ödmjukt för uppmärksamheten!

00:33 Jon:
Vad händer med mina aktier i SAS om de går i konkurs. Blir de helt värdelösa?
Näringsliv Live:
Det korta svaret är tyvärr: ja.

00:36 SAS upprepar: utgå ifrån att morgonflygen går, men kolla hemsidorna noga.

00:36 SAS upprepar: utgå ifrån att morgonflygen går, men kolla hemsidorna noga.

Så här står det i Aftenpostens liveblogg nu:

”Flyselskapet ber passasjerene ta utgangspunkt i at mandagens avganger går som planlagt, melder NTB. Unntaket er morgenflyet fra Oslo til København klokken 7.40, som er innstilt.”

00:39 Erik:
Som jag förstår det så har SEB via Euroline inlösen av cirka 75% av SAS försäljning (dvs, Mastercard och Visa). Om det går i konkurs borde det ju innebära att deras liability är 75% av 13 miljarder som är vad jag förstår utestående resor framåt i tiden. Det är 9.1 miljarder. Det är ju inte en liten slant.
Näringsliv Live:
Hej! Vår reporter Carolina Neurath har skrivit flera artiklar om hur en eventuell konkurs kan slå mot SEB som inlösande bank för kortköpen. Här är en artikel: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-konkurs-hart-slag-mot-seb_7670030.svd

00:40 SENASTE NYTT 00.40: SvD Näringsliv pratade just med SAS presschef Elisabeth Manzi, som bekräftar att det pågår intensiva förhandlingar ännu 00.40, men inte så mycket mer:

– Förhandlingarna fortsätter, det förs intensiva förhandlingar just nu. Men vi kan inte gå ut och säga när vi tror att något är klart, säger Elisabeth Manzi, presschef SAS. **Unionen säger sig ha fått ett avtalsförslag under söndagskvällen som man utvärderar, och piloterna påstår att ”bollen ligger hos SAS” och att man inväntar svar på budet. Är det korrekt? ** – Vi går inte ut och kommeterar minut för minut. Går det att lova att att det finns ett besked om vad som händer med SAS måndag morgon? – Vi säger ingenting om hur lång tid det kan ta just nu, säger SAS presschef.
– Förhandlingarna fortsätter, det förs intensiva förhandlingar just nu. Men vi kan inte gå ut och säga när vi tror att något är klart, säger Elisabeth Manzi, presschef SAS. Unionen säger sig ha fått ett avtalsförslag under söndagskvällen som man utvärderar, och piloterna påstår att ”bollen ligger hos SAS” och att man inväntar svar på budet. Är det korrekt? – Vi går inte ut och kommeterar minut för minut. Går det att lova att att det finns ett besked om vad som händer med SAS imorgon bitti? – Vi säger ingenting om hur lång tid det kan ta just nu.– Förhandlingarna fortsätter, det förs intensiva förhandlingar just nu. Men vi kan inte gå ut och säga när vi tror att något är klart, säger Elisabeth Manzi, presschef SAS. Unionen säger sig ha fått ett avtalsförslag under söndagskvällen som man utvärderar, och piloterna påstår att ”bollen ligger hos SAS” och att man inväntar svar på budet. Är det korrekt? – Vi går inte ut och kommeterar minut för minut. Går det att lova att att det finns ett besked om vad som händer med SAS imorgon bitti? – Vi säger ingenting om hur lång tid det kan ta just nu.

00:46 Nattens mest citerade man är nog denne. Ole Krohn, ekonomiredaktör på danska TV2:

”Man kan sige, at man har taget tandbørsten med. Man forhandler hele natten. Min overbevisning er, at der skal komme en aftale i løbet af natten”, säger Ole Krohn nu.

00:52 Älskar TT:s små scener från Kastrup:

”Aktiviteten i högkvarteret förblir intensiv. Fönster öppnas för att vädra ut lokalerna, representanter från facket tar rökpauser och SAS-vd:n Rickard Gustafson tittar stundtals ut genom ett fönster på översta våningen. I flera av rummen tycks telefonerna gå varma.”

00:56 lundhsammeli (Twitter):
Imponeras stort av@Unionen som mitt i all oro krig#SAS säkerställer närvaro på sociala medier för att kunna svara på frågor.#guldstjärna

00:56 Mxasw (Twitter):
Hoppas för anställda anhöriga att#SAS får leva vidare,@naringsliv_live håller fö föredömlig live-uppdatering: http://t.co/j4FjDSFe

00:58 Marcus Svensson:
Hoppas ni verkligen lyfter fram vilket toppenjobb Cecilia gör på SAS twitter sida! Snacka om spirit!

00:59 Ni ser. Många hyllningar till gänget som på olika håll håller #SAS-snacket igång i de sociala medierna.

01:01 Ove Duva:
Vad händer med Eurobonus vid en eventuell konkurs?
Näringsliv Live:
Mycket talar för att Eurobonus-poängen förverkas om det blir en abrupt konkurs. Men det är som sagt många som tror att det inte blir så. SAS har också vägrat svara på vad som kan komma att hända med Eurobonus-poängen.

01:09 Men glöm INTE att det ser ut så här om man tittar tillbaka tre år. En slakt på 90 procent. Kurser från bors.nliv.se.

01:15 Intressant apropå SAS-aktien och frågan om eventuellt handelsstopp. SAS-analytiker Jakob Pedersen på Sydbank har sagt till politiken.dk att flygbolaget har gett sitt ord på att det ska finnas ett besked klart före kl 9 då börsen öppnar.

01:15 Businessclass.se:
Just i detta nu ses ett kramkalas pågå i förhandlingsrummen på Kastrup.

**NÄRINGSLIV LIVE: **Helt obekräftade uppgifter naturligtvis. Men kan det vara första tecknet på att en lösning är i hamn?

01:19 Så här ser pressgänget ut på Kastrup enligt Aftenposten. Kan dessa människor vakna nu och rapportera om det påstådda kramkalaset?

01:22 SAS Norge kabinforening SNK signerte natt til mandag en ny avtale med SAS, bekrefter leder Anneli Nyberg til NTB. by Vaktsjef, NTB 1:17 AM

01:26 TT-FLASH: SAS Norge kabinforening (SNK) har skrivit under ett nytt avtal med SAS, bekräftar ordförande Anneli Nyberg för NTB.

01:26 Erik:
Är det glatt eller ledset kramkalas ?
Näringsliv Live:
Det var ett glatt kramkalas!

01:28 SAS (Twitter):
@nixenji Just nu förhandlar facken och SAS. Vi måste helt enkelt vänta och se. Önskar dig, trots nerverna, en god natt! //Cecilia

**NÄRINGSLIV LIVE: **Ingen bekräftelse från SAS än.

01:30 Hahah. TT skriver:

TT:s reporter på plats utanför SAS-kontoret i Köpenhamn såg en stund innan hur människor omfamnade varandra på ett av våningsplanen. Det är oklart om det hade med det undertecknade avtalet att göra.

Vad skulle det annars handla om?

01:33 Alexander:
Som jag förstår detta så betyder det ingen konkurs. Har jag förstått rätt?
Näringsliv Live:
Det borde betyda det. Nu är ju såklart det alla undrar över: hur ställer sig de andra facken. Kramkalaset bör väl betyda att de också är på kan man tycka.

01:35 Ser nästan ut som en gruppkram? Bilden lånad från Aftonbladet.se.

01:41 Torstein Larsson:
Aftenposten: Det er to fagforeninger som organiserer kabinansatte i Norge, Norsk Kabinforening (NKF) og SAS Norge kabinforening (SNK), som organiserer de kabinansatte som tidligere jobbet i Braathens, skriver NTB. Det er den sistnevnte som nå har skrevet under avtalen.

01:44 - Noen må ta ansvar og være først ute, säger SAS Norge kabinforenings ordförande Anneli Nyberg till norska nyhetsbyrån NTB.

Men hon vill inte säga något i natt om avtalets innehåll.

01:53 Nu är två avtal klara i Norge bekräftar SAS:

SAS har nu klart med avtal med båda de två norska kabinfacken, Norsk Kabinforening (NKF) och SAS Norge kabinforening (SNK).

– Vi har nu avtal på plats med de två norska kabinföreningarna, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS.

Totalt pågår under natten förhandlingar med åtta olika fackliga organisationer och sex förhandlingar är fortfarande igång.

– Det är intensiva förhandlingar som fortsatt pågår, säger Manzi.

01:55 Monika:
Hur många förbund är det som SAS förhandlar med inatt?
Näringsliv Live:
Det är åtta förbund som förhandlar. TVå är klara.

01:58 Och nu smörar SAS upp de två norska facken på Twitter:

02:03 Jaha, ett SAS-quiz i väntan på att de andra bestämmer sig? http://quiz.svd.se/?sTid=1656

02:04 Lars:
Tror ni det sätter press på de andra att Norska kabinfacken nu gått med ?
Näringsliv Live:
Det måste det göra. Och det är väl därför som flygbolagets ledning så snabbt går ut och berömmer de som skrivit på.

02:09 Anton Brid:
Betyder allt detta att konkursen inte längre är ett faktum och kommer SAS flyga som vanligt i veckan????? Kan någon bekräfta för tusan så jag vågar gå och lägga mig!
Näringsliv Live:
Gå och lägg dig! Konkursen ter sig mindre trolig nu, men hotet är inte avvärjt.

02:13 Erik:
Jag fick 10 av tolv rätt i quizzen. Jag tar över ditt jobb nu :)

02:16 /m:
måste SAMTLIGA fackföreningar skriva på för att avvärja en konkurs?
Näringsliv Live:
Alla måste skriva på för att ledningen med bankernas stöd ska kunna säga att hotet om konkurs är helt borta. Men det är ju möjligt att det faktum att två av åtta har skrivit på kan göra att ledningen kan köpa sig mer tid.

02:27 danouc (Twitter):
Bokomslag! RT@jocke: Bilden på gruppkramen som Aftonbladet fångade känns som en klassiker.#SAS#SASvaka http://t.co/7vKRTQ4w

02:32 Marcel:
Finns det någon typ av indikation på att min flight som går 11 imorgon med sas kommer att avgå? Eller kan förhandlingarna ta stopp kl 6 på morgenen och stoppa detta ?
Näringsliv Live:
Om du ej fått besked på sms eller ej sett här: http://www.sas.se/Misc/Services/Ar-flyget-i-tid/ att den är inställd så kan du räkna med att planet går.

02:36 Gustav:
Förhandlarna måste vara dyngtrötta. Någon som vet hur många timmar i sträck de suttit nu?
Näringsliv Live:
Hej. Jag vet bara att den här livebloggen varit igång sedan 15.42, alltså runt elva timmar. Och då hade förhandlingarna varit igång bra många timmar.

02:44 Men de norska kabinfacken är inte nöjda. Man har bara skrivit på för att rädda bolaget från undergången. Anneli Nyberg, ledare för SAS Norge Kabinforening (SNK), är inte nöjd med det avtal som tecknats med SAS. - Det är inget bra avtal. Vi har gjort det för att rädda bolaget, säger hon till TT.

02:48 Beavis:
Hur mycket har ledningen på SAS gått med på att sänka sin lön?
Näringsliv Live:
Vd Rickard Gustafson har ju sagt att han sänker sin lön med 20 procent. www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-chefen-sanker-sin-lon-med-20-procent_7662158.svd

02:58 Pontus:
Fantastisk bra uppdatering av er. Snabbt, tydligt och utan krussiduller vid en tidpunkt på dygnet då det är oerhört att hålla sig klar i skallen. STOR guldeloge till er!!

03:00 Och DÄR slängde SAS twittrare in handduken. Men hon har kämpat på bra!

03:03 Hoppsan. Det gick visst lite snabbt där på SAS. Bara ett fackförbund har tecknat avtal. SAS har inte fått klart med avtal med båda de norska kabinfacken. - Jag fick felaktiga uppgifter, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS till TT.

Det är SAS Norge Kabinforening (SNK), som tecknat avtal med SAS, men inte Norsk Kabinforening (NKF).

03:09 **SAMMANFATTNING: **Så här ligger landet vid kl 03.20. Endast ett av åtta fackförbund har skrivit på avtal med SAS. Det är SAS Norge kabinforening (SNK). Tidigare rapporterades att även Norsk Kabinforening (NKF) hade skrivit på men det var felaktigt. Inget har sagts om exakt vad avtalen innebär. PÅ SNK har man bara sagt att det är ett dåligt avtal som bara skrevs på för att rädda SAS.
Det utbröt kramkalas på SAS kontor i Köpenhamn när det första avtalen skrevs på vid 01.15. Det kunde ni först läsa om här på Näringsliv Live. Nu förhandlar de sju andra facken vidare. SAS har stenhård press på sig att komma med slutgiltiga besked innan börsen öppnar klockan 9 imorgon bitti.

03:14 Nu tackar Näringsliv Live för sig. Följ uppdateringar av den viktigaste händelseutvecklingen i SAS i Senaste nytt-rutan på svd.se eller nliv.se. Tack för allt engagemang!

06:45 God Morgon. Näringsliv Live fortsätter att ha fokus på utvecklingen kring flygbolaget SAS. Tidigt på morgonen kom beskedet att Unionen har slutit avtal med SAS för de svenska kabinanställda. Avtal är även klara för pilotföreningarna i Sverige, Norge och Danmark, enligt SAS presschef Elisabeth Manzi som säger att SAS nu bara saknar avtal med två av de åtta förbuden.

**LÄS MER: **Kabinfack och piloterna säger ja

Cecilia Fahlgren, Unionens ordförande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

06:59 ”Det blir tungt för företaget att återupprätta och skapa ett förtroende hos sin personal igen. Jag är väldigt kritisk till processen, det har varit sällsynt illa förhandlingar”, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg i en kommentar.

07:24 Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna, säger till NTB att de har gått SAS till mötes på alla punkter.
– Detta är inte det vackraste som har skett i skandinaviskt arbetsliv, säger han om den ovanliga förhandlingen.
– Piloterna blir 30 procent billigare eftersom vi ska tjäna mindre och arbeta mer, säger han till TT.

07:29 Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, är lättad över att ett avtal har kunnat slutas.
– Det är skönt att förhandlingarna är klara och att vi har gjort vår del, säger han till TT.
Innehållet i avtalet är dock tungt för pilotföreningen att bära.
– Vi har gjort en stor uppoffring. I princip möter vi SAS på alla områden. Lön, pension och tjänstgöring, säger Gustafsson.
I överenskommelsen ingår att piloterna avstår en månadslön per år och en kraftig reduktion på löneskalan. Samtidigt ökar arbetstidsupptaget.
Robert Gustafsson är nu mindre oroad över konkurshotet, men anser att det nu ligger på arbetsgivarsidan att lösa problemen.
– Nu har vi gjort vårt och sträckt oss så långt det går. Nu räknar vi med att ledningen syr ihop det här tillsammans med bankerna. Den processen äger inte vi, säger han.

07:41 Stockholmsbörsen håller noga koll på utvecklingen i SAS. Carl Norell, kommunikationschef på Nasdaq OMX säger till Nliv.se klockan 07.30 på måndagsmorgonen att Stockholmbörsen inte kommer att handelstoppa SAS-aktien. Den kommer alltså att handlas som vanligt. - Ja just nu ser det ut så, det finns ingen information som vi har som talar emot det. Men samtidigt bevakar vi aktien noga och att det är väldigt viktigt att bolaget är transparent med sin information i det här läget, säger han.

07:41 Helena:
Stort tack för denna bevakning, den är guld värd!! Vi fortsätter att följa er under morgonen.

07:49 SvenÖ:
Vilka fler skall skriva på för att de ska gå igenom
Näringsliv Live:
De två fack som ännu inte skrivit på SAS-avtalet är två kabinfack, ett norskt och ett danskt. Det uppger SAS presschef Elisabeth Manzi nu på morgonen.

07:58 SAS presschef Elisabeth Manzi uppger för TT att alla avtal måste vara på plats innan styrelsen kan ta ställning till om bolaget kan leverera den besparing som krävs för få lånegarantierna.

08:09 Enligt Danmarks Radio har de två återstående facken lämnat bud till SAS.

Lyckas man enas återstår därefter för SAS styrelse att summera om villkoren uppfyllts som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,5 miljarder kronor. Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer. Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor.

Därtill ska bolaget sälja tillgångar för omkring 3 miljarder kronor, rapporterar TT.

08:12 Flygexperten Christer Åhström svarar på era frågor i en chatt mellan kl 10.00-10.45.

08:30 Ett steg närmare en lösning. Ytterligare ett kabinfack, den norska kabinföreningen, NKF har skrivit på. I en kommentar till nliv.se säger Elisabeth Manzi nu att det endast är det danska kabinföreningen kvar. Det var NKF som redan i natt ryktades ha skrivit på, vilket senare dementerades av SAS.

08:41 SAS styrelse kommer senare idag att sätta sig i ett möte för att gå igenom förutsättningarna angående bolagets sparplaner. Presschefen Elisabeth Manzi vill inte uppge tidpunkt. Flyget går som normalt, inga avgångar påverkade av förhandlingsläget, säger hon till nliv.se

08:45 Cecilia:
Jag är SAS-anställd och erhålls ingen information av SAS. Er bevakning håller mig uppdaterad om mitt arbetes vara eller icke vara. Saklig information med bakgrund. Varmt tack.
Näringsliv Live:
Kul att du följer oss och att vi kan vara relevanta även för er anställda!

Snart öppnar börsen. Då får vi se hur den här kurvan utvecklar sig.

08:49 Så här skrev SAS i ett pressmeddelande 08.45:

”SAS : Nya avtal överenskomna med 7 av 8 fackföreningar - förhandlingarna fortsätter
Den 12 november godkännde SAS styrelse 4Excellence NG-planen (4XNG-planen) för
att adressera de utmaningar som SAS står inför. 4XNG-planen kommer att medföra
en förbättrad årlig resultateffekt på cirka 3 miljarder SEK och förbättra
kostnadsflexibiliteten. En av villkoren för implementeringen av planen och för
tillgängligheten av den nya 3,5 miljarder SEK revolverande kreditfaciliteten är
undertecknandet av fackliga avtal.

Detta villkor har ännu inte helt uppnåts, men 7 av 8 fackföreningarna har
skrivit under avtalen.

Förhandlingar fortsätter och SAS kommer att publicera ytterligare information så
snart som det blir tillgängligt.”

08:54 Jan-Ola:
Jag har biljett till NY i morgon tisdag. Tack för er bevakning - avgör om jag skall hämta resväskan eller påbörja plan B. Andra källor ger ingen hjälp - SVT förklarade kl 800 att krisen var över....texttv långt efter, DI har jag slutat följa. Tack.

08:55 Dan:
Finns det någon som tror att det slutar här? Att SAS skulle vara stabilt och därmed räddat?

08:56 Rutger von Essen:
Nu när de anställda tagit en del av ägarnas ekonomiska risk får de då dela på framtida vinster?

08:58 Verkar bli en minst sagt positiv start för SAS på börsen...

08:59 Sju av åtta fackförbund har slutit avtal med SAS. Bara det danska kabinfacket återstår.

09:00 ”Alla avtal måste vara på plats innan styrelsen kan ta ställning till om vi kan leverera den besparing som krävs för få lånegarantierna”, säger SAS presschef Elisabeth Manzi till TT.

09:00 PANG! Där öppnar börsen och SAS rusar med runt 20 procent! Hela börsen stiger i öppningen, plus 0,8 procent.

09:02 Eva:
Tack för enormt bra direktbevakning!

09:05 SAS-aktien upp 23 procent.

09:10 SAS drar upp Stockholmsbörsen. Börsveckan inleddes med stigande kurser på Stockholmsbörsen. Klockan 9.05 hade OMXS-index gått upp med 0,8 procent till 321,49. Uppgången var i linje med utvecklingen på de ledande börserna i Europa och Asien.
Krisande SAS, som under natten till måndagen lyckats sluta avtal med sju av åtta fackförbund, steg med 20 procent i den tidiga handeln. (TT)

09:18 J:
Ville bara tacka för en enormt bra bevakning. Med en kommande resa så har vi varit väldigt oroliga. Snart kanske man inte behöver det längre :) Grymt bra jobbat!

09:18 Sammie:
Tack, för fin bevakninga! Ni har varit min livlina inatt.....

09:19 På ett par minuter ökade SAS börsvärde med nästan en halv miljard kronor.

09:23 Strax före klockan nio kom vd Rickard Gustafson ut från förhandlingslokalen till det väntande pressuppbådet.
– Det har förhandlats hela natten. Många har gjort en stor insats. Men det fattas fortfarande en fackförening, danska kabinfacket CAU, sade Gustafson.
– Förhandlingarna fortsätter. Vi måste ha alla föreningarna med på vagnen. (TT)

09:24 Det är den här mannen Helge Thuesen och hans danska kabinfack CAU som håller emot. Bilden kommer från business.dk.

09:38 Kay Svensson:
Lysande SvD-bevakning. Jag sitter i Shanghai och ska flyga hem med SAS!

09:47 Avanzas sparekonom ger sin syn på SAS-rallyt.

09:51 Arne:
Om allt går i hamn dvs att den åttonde fackföreningen skriver kommer SAS kunna säljas då?
Näringsliv Live:
Teoretiskt ja. Men praktiskt: knappast. Det finns i nuläget ingen köpare till SAS. Lufthansa som tidigare visat intresse är helt kallsinnigt, liksom Finnair. Om svenska staten kunnat få ett skambud på SAS så hade man nog hellre tagit det än hamnat i den här situation. Men det finns ingen köpare har finansmarknadsminister Peter Norman sagt.

09:54 Stefan:
Tack för allt jobb med en fantastisk bevakning!

09:54 bertil:
Håller med tidigare skrivare om mkt bra rapportering. Ni har värvat en ny läsare av SVD

09:58 Kl 10 börjar vår chatt med flygexperten Christer Åhström. Ställ dina frågor nu.

10:11 Fortsatt hög aktivitet på SAS Facebook-sida. Många ger uppskattande ord till bolaget. Och trafiken går som normalt att döma av SAS svar.

10:19 Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen av Svensk Pilotförening, bedömer att han har medlemmarna bakom sig i uppgörelsen om kraftiga försämringar av löner, pensioner och arbetstider. (TT)

10:21 ”Det har spelats ut ett konkurshot som vi bedömt som reellt. Det har varit en hård vecka med ultimativa krav”, säger Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen av Svensk Pilotförening till TT.

10:22 SAS-aktien hade vid 10-tiden lyft 25 procent till 7 kronor, vilket kan jämföras med en bottennotering för aktien på 4:80 kronor i torsdags.

10:23 Flyganalytikern Ole Kirchert Christensen på Travelbroker menar att det är tydligt att SAS kommer att överleva. Han tror till och med att potentiella köpare kan lura i vassen om avtalen nu kommer till stånd.

– Med den manøver som selskapet foretar nå, er det ingen tvil om at SAS er blitt vesentlig mer attraktiv for potensielle kjøpere, säger han til nyhetsbyrået Ritzau enligt Aftenposten.

10:24 SAS-aktien, som noterades på Stockholmsbörsen kort före terroristattackerna med passagerarflygplan mot USA den 11 september, kostade som mest cirka 340 kronor under sommaren 2007.(TT)

10:26 Få svar på dina frågor om SAS. Följ nliv:s chatt

10:34 Därför stiger SAS-aktien.

10:34 Krister:
Måste bara säga att er bevakning är högt uppskattad, har följt den slaviskt sedan start.

10:48 SAS-aktien ligger forfarande på +26 procent på Stockholmsbörsen.

11:57 Därför säger danska kabinfacket nej. En källa till SvD Näringsliv uppger att det som det danska kabinfacket framför allt motsätter sig är de nya villkoren som rör tjänstgöringsavtalet. SAS vill ha samma formulering i avtalet för alla.
Men den danska enheten inom SAS flyger knappt någonting inrikes och har betydligt fler långlinjer vilket gör att nytt avtal skulle slå hårdare på den danska kabinpersonalen jämfört med kollegorna i Sverige och i Norge.

12:08 Förhandlingarna går vidare enligt SAS.

12:55 Det går segt. Förhandlingarna mellan SAS och det sista utestående facket, danska Cabin Attendants Union CAU), går uppenbarligen mycket trögt. Enligt den norska nyhetssajten VG har CAU kallat in sitt huvudförbund FTF:s chefsförhandlare Bente Sorgenfrey i förhandlingarna, rapporterar TT.

13:03 Just nu är det mycket väntan på besked från förhandlingarna. SAS styrelseordförande Fritz Schur anlände till förhandlingslokalerna i Köpenhamn vid 11.50. Han ville då inte lämna några kommentarer överhuvudtaget och yttrade inte ett ord när han passerade medieuppbådet, enligt TT:s reporter på plats. Schur kom tillsammans med SAS vice ordförande, Jacob Wallenberg.

13:08 SAS Dirty Harry-strategi kan bli spiken i kistan, skriver SvD Näringlivs Joel Dahlberg.

13:10 Enligt Danmarks Radio är nu hela SAS styrelse samlad på Kastrup, vilket kan vara ett tecken på att en uppgörelse är nära.(TT)

13:14 SAS-dramat går mot sin upplösning. På Stockholmsbörsen ligger aktien fortfarande på +25 procent.

Så här ser dagens kurva ut!

13:29 Det danska kabinfacket CAU har inte kastat in handduken i förhandlingarna om ett krisavtal med SAS.
”Det går framåt”, hälsar CAU:s ordförande Helge Thuesen via e-post från FTF-ordföranden Bente Sorgenfrey som nu deltar i förhandlingarna med SAS.(TT)

13:32 Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s sänker kreditbetyget för SAS till CCC+, från B-. Betyget kan komma att sänkas ytterligare.
Det skriver Bloomberg News.(Direkt)

13:42 Vanliga privatsparare dominerar säljsidan i SAS, twittrar Günther Mårder, sparekonom på Nordnet. På köpsidan dominerar Barclays och Nordea vilket förmodligen är institutionell spekulation, skriver Mårder.

13:56 Även om SAS får igenom sitt sparprogram kommer flygbolaget inte ner till konkurrenternas kostnadsnivåer.
– Nej, inte i närheten, säger flygjournalisten Richard Björnelid.
Han refererar till ett uttalande från Norwegians vd Björn Kjos i förra veckan, som Björnelid bedömer som rimligt. Enligt Kjos skulle SAS genom sparpaketet sänka sina kostnader från 78 öre till runt 71 öre per flygstol och kilometer. Norwegian ligger på cirka 42 öre, hävdar Kjos, medan Ryanair har en enhetskostnad på neråt 25 öre.
SAS är ett helt annat bolag med en helt annan struktur, men ger ändå en tydlig fingervisning om de stora kostnadsskillnaderna, enligt Björnelid.(TT)

14:29 Det forhandles nå uten pauser, får Aftenposten bekreftet fra en kilde med god kjennskap til forhandlingene.

14:32 SAS sänkta kreditbetyg CCC-betyget, ett steg ned från B-nivån, är fyra steg från bottennivån D i S & P:s betygsskala. I botten hamnar företag och länder som ställer in betalningarna.(TT)

14:38 Stockholmsbörsen har stigit 1,40 procent hittills idag. SAS-aktien drygt 24 procent.

14:50 ”Vi har inga lån eller andra transaktioner knutna direkt till kreditbetyget, så direkt påverkar detta oss väldigt lite. Men det är klart, det får en negativ inverkan någonstans”, säger Sture Stölen, SAS chef för investerarrelationer, till TT ang att SAS fått sänkt kreditbetyg av S&P.
Han tillägger att betygssänkningen inte var direkt oväntad.

14:51 Trots det alltmer akuta läget har SAS än så länge inte tvingats gå med på skärpta betalningsvillkor, som krav på förskott, från särskilt många leverantörer, enligt Sture Stölen, chef för SAS investerarrelationer. (TT)

14:57 FLASH. Sista avtalet är på plats enligt danska Ritzau.

14:58 SAS har slutit avtal med det danska kabinfacket (CAU), och har därmed slutit avtal med samtliga åtta fackföreningar.
Det meddelar SAS, skriver Ritzau. (Direkt)

14:58 Petteri:
*SAS REACHES DEAL WITH LAST UNION, RITZAU SAYS :SAS SS

14:58 SAS har slutit avtal med det danska kabinfacket (CAU), och har därmed slutit avtal med samtliga åtta fackföreningar.
Det meddelar SAS, skriver Ritzau. (Direkt)

”SAS är räddat” är danska Borsen.dk:s rubrik.

15:05 Ricci:
CAU har nu skrivit på...för 20min sedan..

**NÄRINGSLIV LIVE: **Hatten av för denna läsare som var först med att tipsa om att det är klart.

15:07 Tydligen var slutskedet av förhandlingarna stenhårda, enligt borsen.dk. SAS ordfförande Fritz Schur förhandlade direkt med Bente Sorgenfrey, ordförande för den fackliga centralorganisationen FTF.

”Nervkriget är slut” skriver Politiken.dk.

15:10 Den danska kabinpersonalen har gått med på en förlängning av arbetstiden till 47,5 timmar i veckan mot tidigare 44 timmar, skriver Ritzau. De har också gått med på att avstå en månadslön per år.
Avtalet ger också möjlighet till arbete i 13 timmar under en arbetsdag.(TT)

15:11 H:
Tack för en briljant #SASvaka av SvD Näringsliv! Har verkligen underlättat följandet av denna process!
Näringsliv Live:
Puhh, tack själv! Vi satte igång för ganska exakt 24 timmar sedan. Klockan 15.41 igår.

15:13 Många av de anställda är lättade. ”Vad var alternativet? Jo, att inte ha en arbetsplats”, säger flygkaptenen Kin Juul till danska Politiken.dk.

15:17 Och vad hände med SAS-kursen då? Jo, den rusade naturligtvis ännu mer. Plus 29 procent nu. Kolla här.

15:19 Avtalet innebär bland annat att arbetsveckan för kabinpersonalen höjs från 44 till 47,5 timmar, att personalen ska avstå en månadslön och att personalen kan få arbeta upp till 13 timmar på en arbetsdag, enligt CAU. (Direkt)

15:24 Vår norska systertidning Aftenposten gör en bra sammanfattning av vad de anställda gått med på, läs här.

15:26 Jan-Ola:
Kan jag börja packa eller skall jag avvakta vad styrelsen säger? (sk 903 i morgon)
Näringsliv Live:
Ja, på med Hawaii-skjortan, ned med Bermudas-shortsen och släng ned en tandborste. Det känns omöjligt att flygen imorgon skulle ställas in efter detta.

15:30 Pressemeldingen fra den danske kabinforeningen CAU har et klart stikk til SAS-ledelsen: ”At løsningen kom så sent skyldes at vi meget sent ble invitert med i forhandlingene og at ledelsen har brukt kruttet på å snakke til oss og medlemmene gjennom mediene, mens vi har vært opptatt av å ivareta selskapets og medarbeidernes interesser”, skriver CAU (Aftenposten.)

15:38 Aktieanalytiker Jacob Pedersen på danska Sydbank är förhållandevis optimistisk till uppgörelsen.
– Mitt bästa bud är att SAS nu blir ett bolag som går från röda siffror till svarta siffror på sista raden, säger han till Ritzau.
Om de andra delarna i sparpaketet går igenom gör att man också kan förvänta sig att SAS kan komma att bli köpt av ett större bolag, enligt Pedersen, något som de befintliga ägarna med svenska staten i spetsen gärna skulle se. (TT)

15:39 Förutsättningarna för att genomföra sparplanen 4 Excellence NG är på plats, skriver SAS styrelse i ett pressmeddelande.
”Åtta av åtta nya fackliga avtal har skrivits på den 19 november – det danska pilotförbundets avtal är villkorat av att det får godkänt av en tredjedel av medlemmarna”, skriver SAS. (TT)

15:43 SAS vd Rickard Gustafson sade inför pressuppbådet på Kastrup att han tycker att det är ”fantastiskt” att man fått avtal på plats med samtliga åtta inblandade fack, enligt TT:s reporter på plats.
– Kom ihåg att det här gått på bara några få dagar, sade Gustafson.
Han sade sig vara medveten om att facken har gjort stora uppoffringar.
Nu inleds ett styrelsemöte, där SAS styrelse ska utvärdera den nya situationen.
På frågan om SAS är räddat nu svarade Gustafson undvikande. (TT)

15:49 Kastrup drar en suck av lättnad, skriverBörsen.

15:50 SAS-styrelsen accepterar avtalen.

15:56 – Jag tror alla tycker att det är skönt att vi är i hamn så här långt, säger Svensk Pilotförenings förhandlingschef Tommy Larsson. (TT)
Svensk Pilotförening har gått med på sänkta löner med 12 procent, ökad arbetstid från 42 timmar per vecka till 47,5 timmar, och premiebaserad pension i stället för förmånsbaserad. Däremot blir pensionsåldern även i fortsättningen 60 år.

16:11 Stockholmsbörsen har nästan stigit 2 procent under måndagen, SAS-aktien ligger fortfarande klart över 20 procent upp.

16:14 Att genomföra den avgörande medlemsomröstningen i den danska pilotföreningen kan ta upp till två dygn, enligt SAS informationschef Johan Dyrendahl.
– Nu är alla avtal på plats, men formellt sett återstår en medlemsomröstning i den danska pilotföreningen. Det tar kanske en eller två dagar innan det är på plats, säger han till TT.
Denna omröstning måste gå vägen för att villkoren för det nya kreditavtalet med bankerna på 3,5 miljarder kronor ska vara uppfyllda.(TT)

16:15 Risken för konkurs är med de uppgörelser som nu har träffats i princip undanröjd, enligt Johan Dyrendahl.
– Rent formellt ska den här medlemsomröstningen göras. När den är överstökad har vi vårt kreditavtal och därmed har vi en stabil finansiell bas att stå på, säger han.
Han tillägger att SAS nu hoppas att flygbolagets kunder ska känna sig trygga när de köper biljetter av bolaget igen.
– Det är beklagligt att det skulle bli så turbulent i veckan. (TT)

16:32 ”Det här är ett första steg, men ett väldigt viktigt första steg”, säger SAS-vd Rickard Gustafson. (TT)

16:33 ”Jag är nöjd med att vi har nått en överenskommelse med alla våra åtta fackföreningar. Det har varit ett givande och ett tagande. De har gjort stora, stora uppoffringar och visat ett väldigt stort ansvarstagande. Jag vet att vi har begärt väldigt mycket av våra medarbetare, vi var tvungna att driva det här under en intensiv period. Det är lite oortodoxt, men jag hoppas att vi har haft en bra dialog, trots allt”, säger Gustafson.

16:47 SAS-aktien ligger på +24 procent en timme före stängning på Stockholmsbörsen.

16:50 Stockholmsbörsen nu över 2 procent och SAS-aktien +23 procent.

16:53 ”I dag har vi skapat förutsättningar för att klara oss själva”, säger bolagets vice ordförande Jacob Wallenberg på en presskonferens på Kastrup.(TT)

16:53 SAS har haft en löpande dialog med bankerna och när nu avtalen med facken är i hamn tror styrelseordföranden Fritz Schur inte att det ska vara några problem att fullfölja planen.(TT)

16:54 ”I dag är en glädjens dag. Vi har ett bolag som lever och vi har möjlighet att konkurrera med våra konkurrenter. Jag kan inte tänka mig en bättre utgång”, säger Wallenberg.(TT)

16:58 SAS-styrelsen har godkänt avtalen, facken har godkänt avtalen. En glädjens dag säger vice ordföranden Jacob Wallenberg efter att danska kabinfacket som sista fackförening sade ja. Ett intensivt dygn är över och nu är det dags att ta itu med alla de problem som finns för det nordiska flygbolaget och som är grunden till de senaste dagarnas turbulens.

Far- och flygquiz

QUIZ: Varifrån kommer flygbolaget? quiz.svd.se LÄTT QUIZ: Hur många bilmärken sätter du? quiz.svd.se SVÅRT QUIZ: Kan du alla bilmärken? quiz.svd.se
Annons
Annons
X

Förhandlingarna pågår på SAS huvudkontor i Köpenhamn kring om det blir en uppgörelse mellan företaget och facken eller om SAS försätts i konkurs.

Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON / SCANPIX Bild 1 av 16
Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX Bild 2 av 16
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 16

Tillsammans med norska Aftenposten och danska Politiken har SvD Näringsliv mätt opinionen runt SAS i de tre ägarländerna. Kolla här: http://www.svd.se/naringsliv/opinionen-om-sas-framtid_7677732.svd

Bild 4 av 16

På SAS Facebook-sida http://www.facebook.com/SAS är det stor aktivitet. Många oroliga ställer frågor om sina biljetter. Men många håller också tummarna för att SAS ska överleva.

Bild 5 av 16

Stor snackis också på Twitter. Här en kommentar från Peter Benson, som regelbundet medverkar i SvD Näringsliv.

Bild 6 av 16

Den här mannen, SAS danske ordförande Frtiz Schur (även ordförande i dansk-svenska Posten, har legat extremt lågt i SAS-krisen. Tills idag då han gick ut och sade att förhandlingarna går ”rigtig skidt”.

Bild 7 av 16

En läsare som nog uttrycker vad många tänker på SAS Facebook-sida. Men om han förlorar poängen är väl sannolikheten för att SAS samtidigt flyger vidare ganska låg...

Bild 8 av 16

Här är en av SAS alla Facebook-supporters.

Bild 9 av 16

Så här svarar SAS oroliga resenärer på Twitter.

Bild 10 av 16

SAS-personalen som sköter de sociala medierna är entydiga i sina svar till läsarna. Det kommer besked senare ikväll. Här från Facebook.

Bild 11 av 16

Cecilia Fahlgren, Unionens ordförande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Bild 12 av 16

Snart öppnar börsen. Då får vi se hur den här kurvan utvecklar sig.

Bild 13 av 16

Så här ser dagens kurva ut!

Bild 14 av 16

”SAS är räddat” är danska Borsen.dk:s rubrik.

Bild 15 av 16

”Nervkriget är slut” skriver Politiken.dk.

Bild 16 av 16
Annons
X
Annons
X