Annons
Kommentar

Mustafa Can:Gör som Ekelöf – vägra välja mellan öst och väst

Choramuseets mosaiker inspirerade den svenske poeten Gunnar Ekelöf till hans Diwantrilogi.
Choramuseets mosaiker inspirerade den svenske poeten Gunnar Ekelöf till hans Diwantrilogi. Foto: Ihsan Sercan Ozkurnanzli/TT

Kyrkor med museistatus konverteras till moskéer i Istanbul. Just de kristna mosaiker som nu täcks över vid fredagsbönen är de som inspirerade Gunnar Ekelöf till storartad poesi. Mustafa Can skriver om vår tids kvävande krav på enhetlig gemenskap och Ekelöfs vägran att inordna sig i den.

Under strecket
Publicerad

Gunnar Ekelöf.

Foto: TT

Choramuseet finns med på Unescos lista över världsarv.

Foto: Haci Huseyin Baltaci/Alamy

En detalj av taken i Choramuseet, som nu ska konverteras till moské.

Foto: Ivan Vdovin/Alamy

När den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan i sin islamiseringsvåg denna sommar omvandlar Hagia Sofia och Choramuseet till moskéer slår det mig: utan de bysantinska helgedomarna i Istanbul hade världen gått miste om ett av de stora modernistiska verken i 1900-talets litteratur: Gunnar Ekelöfs Diwantrilogi, som är en kör av härskare och slavar, sinnlighetsmystik och civilisationskritik. Och där människorna rör sig mellan nattliga skugglandskap och bländande drömvärldar.

Vad hade Ekelöf, som fann inspirationen i just Istanbul, skaldat om högfärdsmanikern Erdogans våldsamma övergrepp på mänsklighetens kollektiva arv? Eller att landets högsta religiösa ledare, av presidenten utvald, ledde den första fredagsbönen i Hagia Sofia med ett svärd i handen – utan att hymla med symboliken: att återställa den osmanska storheten:

Annons
Annons
Annons