Flytt av dockor var inte stöld

Striden mellan Stockholms stadsteater och Marionettmuseet har tagit en ny vändning sedan kammaråklagaren lagt ner den pågående förundersökningen. Museigrundaren Michael Meschke är inte längre misstänkt för att ha stulit dockor från sin förre arbetsgivare.

Under strecket
Publicerad
Den svenska dockteaterns nestor Michael Meschke, 74,  var förtvivlad över att bli beskylld som tjuv. ”Det är det värsta som har hänt mig”.

Den svenska dockteaterns nestor Michael Meschke, 74, var förtvivlad över att bli beskylld som tjuv. ”Det är det värsta som har hänt mig”.

Annons

Michael Meschke är lättad:
– Det känns bra att bli rentvådd, även om man aldrig blir kvitt skadan av att hängas ut offentligt som misstänkt.
Benny Fredriksson, chef för Stockholms stadsteater, är däremot ”mycket förvånad” över åklagarens beslut.
– Det är väldigt konstigt att polisen inte anser att det är stöld att ta offentlig egendom.
Som SvD tidigare berättat har den infekterade tvisten mellan Stadsteatern och Marionettmuseet pågått i några år. Striden gäller en av världens främsta dockteatersamlingar – handgjorda marionetter, masker och kasperdockor. Några är handplockade utomlands. Andra är tillverkade i Sverige, många av Michael Meschke själv. Frågan är vem som äger dockorna.
Michael Meschke hävdar att dockorna enligt ett avtal från 1987 tillhör stiftelsen Marionettmuseet.
Benny Fredriksson anser att de dockor som kom till åren 1966–1987 ägs av Stadsteatern, eftersom Marionetteatern hörde dit under denna period. Det handlar om cirka 1 000 dockor och masker samt en mängd rekvisita.

För snart tre år sedan magasinerades hela samlingen i Tumba i väntan på en egen museilokal.
I somras flyttade Michael Meschke dockorna till en källarlokal i Gamla stan. Ett drag som fick Benny Fredriksson att ilskna till och polisanmäla den före detta medarbetaren för stöld. Enligt Fredriksson hade Meschke endast fått löfte om att hämta dockor från produktioner som gjordes 1963–1966.
Meschke ansåg att dockorna tog skada av att ligga nedpackade och ville utnyttja de bidrag museistiftelsen fått från Framtidens kultur för att restaurera dem. Dessutom hade stiftelsen meddelat Stadsteatern att man skulle hämta dockorna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons