Annons

Flyplansjättar strider om statligt stöd

uppbackning Boeing och Airbus, de två stora västerländska flygplanstillverkarna, har båda fått stora otillåtna stöd från sina regeringar. Men medan de fortsätter sin långa strid om vem som fått mest hotas båda av uppstickande tillverkare, inte minst från Kina, som ofta kan räkna med omfattande uppbackning hemifrån.

Uppdaterad
Publicerad

Flygplan är inga billiga saker. Att ta fram en ny modell av ett större kommersiellt civilt plan kostar åtminstone 100 miljarder kronor. Sedan ska flygplanstillverkarna försöka räkna hem det hela genom att sälja det nya planet i 30–40 år.

–Återbetalningstiden är väldigt lång och det finns inte en enda flygplanstillverkare i världen som utvecklat ett plan utan stöd från regeringen. Privata investerare är bara beredda att gå in efter att de sett att regeringarna också är närvarande, säger Rainer Ohler, informationsdirektör för den europeiska flygplanstillverkaren Airbus.

Boeings 787 Dreamliner.

Foto: AP Bild 1 av 3

Världens största passagerarflygplan: Airbus A380.

Foto: ROB GRIFFITH/AP Bild 2 av 3

Uppstickaren i luftrummet, kinesiska Comac. Här modellen C919.

Foto: BOBBY YIP/REUTERS Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons