X
Annons
X
Recension

Movements Flyktingarnas vittnesmål blir levande i fysisk poesi

Utsökt scenpoesi överträffar politiska pekpinnar i Cirkus Cirkörs nya "Movements". Theresa Benér ser ett mångdimensionellt verk skapat av en internationell ensemble.

Foto: Abed Naji
Läs mer om Scenvåren 2017

Frågan är om inte slutscenen av ”Movements” är den som tydligast uttrycker drivkraften bakom detta intensiva och militanta scenkonstverk. Där snurrar Nasreen Larsson al-Janabi oavlåtligt runt, som i en virvlande dervischdans, med en klänning som brinner längs hela fållen. Stannar hon kommer tyget att falla in på hennes kropp och bränna henne. Alltså måste hon, inringad av eld, hålla sig i oavbruten rörelse.

När det brinner i vårt land, vårt hus och kanske ända in på det egna skinnet, då flyr vi människor. Bort hemifrån, ut i det okända. Denna krissituation behandlas i "Movements" och fullbordar Cirkus Cirkörs trilogi på temat migration, flykt, gränser och transnationella rörelser. Den första delen, "Borders", skapades av Tilde Björfors i samarbete med Malmö stadsteater, precis som denna uppsättning. Alltid i oförutsägbara processer, tillsammans med kollektiv och konstnärliga team.

Foto: Abed Naji Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X