X
Annons
X
Recension

Transit Flyktens vilsenhet blir till spöklikt drama

I "Transit" skildras flykten som ett drömlikt utanförskap där identiteten till slut blir helt flytande. Den tyska regissören Christian PetzoldIs film bygger på en roman av Anna Seghers från 1944.

Paula Beer och Franz Rogowski i ”Transit”. Foto: Njutafilms
Läs mer om Veckans biofilmer

"Vart är vi på väg?", hörs en röst eka i bakhuvudet. En förvirrad flykt från ett ockuperat Paris iscensätts av regissören Christian Petzold, mest känd för DDR-dramat "Barbara" och efterkrigstragedin "Phoenix". Hans nya film "Transit" är en adaption av romanen med samma namn som skrevs av den antifascistiska exilförfattaren Anna Seghers i början av 1940-talet. En skildring av orolig rotlöshet under flykten från nazismen.

Georg (Franz Rogowski från "Victoria") är en tysk i Paris, han smusslar och springer från razzior och finner sig snart i Marseille med en död författares manus och id-handlingar. Man kan lätt tro att Petzolds film är ett andravärldskrigsdrama, men de första intrycken motsägs av anakronismer. Hemma hos en flyktingfamilj syns en radio med cd-spelare, ute på gatorna tutar moderna bilar.

Paula Beer och Franz Rogowski i ”Transit”.

Foto: Njutafilms Bild 1 av 2

Georg är på flykt och hamnar i Marseilles, med en död författares manus och id-handlingar.

Foto: Njutafilms Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X