Flygskolor ställer om – storinvesterar i elflyg

Statliga Trafikanalys konstaterar att flera företag är på gång med elflygplan.
Statliga Trafikanalys konstaterar att flera företag är på gång med elflygplan. Foto: Adam Ihse/TT

Målet om ett hållbart flygande kryper närmare. Samtidigt som flera aktörer har siktet inställt på att etablera inrikeslinjer med elflyg inom några år planerar flygskolor för att komma igång tidigare än så.

Under strecket
Publicerad
OSM Aviation Academy, som har en av sina skolor i Västerås, har lagt en order på närmare 60 elflygplan av modellen eFlyer 2.

OSM Aviation Academy, som har en av sina skolor i Västerås, har lagt en order på närmare 60 elflygplan av modellen eFlyer 2.

Foto: Bye Aerospace
”För att kunna skala upp elektrifieringen inom luftfart måste den typen av farkoster först och främst börja användas”, säger Hampus Alfredsson.

”För att kunna skala upp elektrifieringen inom luftfart måste den typen av farkoster först och främst börja användas”, säger Hampus Alfredsson.

Foto: Rise
Modellen eFlyer 2 är inte lika kostsam som de befintliga maskinerna i flygskolans flotta, enligt  Stein Mjåtveit, instruktör och marknadschef på OSM Aviation Academy.

Modellen eFlyer 2 är inte lika kostsam som de befintliga maskinerna i flygskolans flotta, enligt Stein Mjåtveit, instruktör och marknadschef på OSM Aviation Academy.

Foto: Bye Aerospace
Omkring tio av de elflygplan som har beställts av flygskolan kommer att placeras i Västerås medan resten ska användas på systerskolorna i Norge och USA.

Omkring tio av de elflygplan som har beställts av flygskolan kommer att placeras i Västerås medan resten ska användas på systerskolorna i Norge och USA.

Foto: Bye Aerospace
Annons

Planerna på elflyg fortsätter framåt. I Sverige kan en rad tänkbara linjer där elflyg trafikerar bli verkligheten redan inom några år. På den kommersiella sidan är det många kortare förbindelser som initialt kan bli aktuella, bland annat finns förhoppningar om att få igång elflyg mellan Östersund och norska Röros samt mellan Umeå och finska Vasa.

Statliga Trafikanalys konstaterar att flera företag, däribland svenska Heart Aerospace, är på gång med elflygplan som kan vara klara att tas i drift omkring 2025 och då kan klara flygsträckor på 40 mil. Samtidigt siktar Swedavia på att deras flygplatser så småningom ska kunna ta emot nya typer av plan, som antingen drivs av batteri eller exempelvis vätgas.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons