Annons

Fler tågluffar: ”De sociala normerna har förändrats”

Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut.
Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut. Foto: Janerik Henriksson/TT

Antal sålda interrailkort har ökat med 85 procent första halvan 2019. En orsak tros vara den rådande flygskammen.

– I vissa nätverk berättar man inte längre att man har flugit eller ska flyga, säger turismforskaren Stefan Gössling.

Under strecket
Publicerad

”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail.

Foto: Martin Schutt/TT Bild 1 av 1

För andra året i rad har antalet sålda interrailkort i Sverige ökat markant. Mellan januari och juli ökade försäljningen med 85 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Jonas Falk, chef för den internationella försäljningen på Silverrail som distribuerar interrailkorten i Sverige, berättar att när bolaget tog över försäljningen av interrailkort 2015 låg antal sålda kort per år på omkring 9 000–10 000.

Annons
Annons
Annons