Annons

Fler tågluffar: ”De sociala normerna har förändrats”

Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut.
Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut. Foto: Janerik Henriksson/TT

Antal sålda interrailkort har ökat med 85 procent första halvan 2019. En orsak tros vara den rådande flygskammen.

– I vissa nätverk berättar man inte längre att man har flugit eller ska flyga, säger turismforskaren Stefan Gössling.

Publicerad

För andra året i rad har antalet sålda interrailkort i Sverige ökat markant. Mellan januari och juli ökade försäljningen med 85 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Jonas Falk, chef för den internationella försäljningen på Silverrail som distribuerar interrailkorten i Sverige, berättar att när bolaget tog över försäljningen av interrailkort 2015 låg antal sålda kort per år på omkring 9 000–10 000.

”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail.

Foto: Martin Schutt/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons