Annons

Flygskam ett huvudbry för flygbranschen

SAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget.
SAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget. Foto: Johan Nilsson/TT

Flygindustrin börjar känna av flygskam. Antiflygkampanjer ses som ett hot mot branschen.

– Hållbarhetsfrågan är en existentiell fråga för hela flygindustrin på längre sikt, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

Helena Wande / TT
Publicerad

Samtidigt som miljontals människor över hela världen strejkar för att få fler att engagera sig i klimatfrågan och FN håller i en rad klimatmöten i New York växer oron inom flygbranschen för att fler och fler ska skippa flyget.

Oavsett om det handlar om flygskam – begreppet som myntades i Sverige men fått spridning globalt – eller pånyttfödd entusiasm för tågluffning, eller helt enkelt ett val för att minska sin egen klimatpåverkan, är kampanjer som vill få människor att stanna på marken inte något flygbolagen kan rycka på axlarna åt längre.

Annons
Annons
Annons