Annons

Flygningens farligaste punkt

Det är farligare att landa med ett flygplan än att lyfta. Det visar statisk från flygolyckor under tio års tid som Boeing sammanställt, enligt en pensionerade pilot. Men risken att dö är i princip lika stor vid landning som vid start.

Under strecket
Publicerad

Flygolyckan där piloten lyckades nödlanda på Hudson River berodde på att fåglar kom in i motorerna under start. Alla passagerare överlevde. Statistik visar dock att risken för att dö är som störst just under start.

Foto: AP

Flygolyckan där piloten lyckades nödlanda på Hudson River berodde på att fåglar kom in i motorerna under start. Alla passagerare överlevde. Statistik visar dock att risken för att dö är som störst just under start.

Foto: AP
Flygolyckan där piloten lyckades nödlanda på Hudson River berodde på att fåglar kom in i motorerna under start. Alla passagerare överlevde. Statistik visar dock att risken för att dö är som störst just under start.
Flygolyckan där piloten lyckades nödlanda på Hudson River berodde på att fåglar kom in i motorerna under start. Alla passagerare överlevde. Statistik visar dock att risken för att dö är som störst just under start. Foto: AP

Det är den pensionerade piloten John Cox,
som i tidningen USA Today, tagit reda på statistik för att analysera hur farligt det egentligen är att flyga. Och han tycker att statistiken talar sitt tydliga språk.

Annons
Annons
Annons