Flygkrisen fick uppstickaren att lyfta

När pandemin ryckte mattan under fötterna på de stora flygbolagen i Sverige såg uppstickaren Air Leap sin chans.

– Vår flotta var perfekt anpassad för en pandemi, säger Jon Melkersson, vd för flygbolaget.

Under strecket
Åsa Johansson / TT
Publicerad
Flygbolaget Air Leap invigde i slutet av augusti tre nya linjer, från Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm.

Flygbolaget Air Leap invigde i slutet av augusti tre nya linjer, från Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm.

Foto: Anders Wiklund/TT
"När pandemin slog till hade vi möjligheten att expandera", säger flygbolaget Air Leaps vd Jon Melkersson.

"När pandemin slog till hade vi möjligheten att expandera", säger flygbolaget Air Leaps vd Jon Melkersson.

Foto: Anders Wiklund/TT
Från mitten av juni till sista juli har antalet passagerare i Sverige hos Air Leap ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året.

Från mitten av juni till sista juli har antalet passagerare i Sverige hos Air Leap ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året.

Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Ett halvår in i pandemin har flygtrafiken så smått kommit i gång. Men många bolag lider fortfarande: så sent som på tisdagen rapporterade SAS om en ny miljardförlust efter bolagets senaste kvartal.

Men alla gråter inte i krisen.

Annons
Annons
Annons