Annons

”Flygkonkurser borde inte drabba resenärer”

Hela resebranschen är hårt pressad, men det bör inte drabba kunderna olika när något går fel, bara för att samma skyddsregler inte gäller för alla. Det skriver Anna Lennhammer.
Hela resebranschen är hårt pressad, men det bör inte drabba kunderna olika när något går fel, bara för att samma skyddsregler inte gäller för alla. Det skriver Anna Lennhammer. Foto: Johan Nilsson/TT, pressbild

Den som plockat ihop sin egen resa riskerar att förlora sina pengar om flygbolaget går i konkurs. Det är dags att ändra lagen så att flygbolag erbjuder samma skydd som resebyråer och researrangörer, skriver Anna Lennhammer på resebranschföreningen SRF.

Publicerad

Konkurrensen på den europeiska flygmarknaden är stenhård. Det senaste beviset är Aigle Azur, Frankrikes näst största flygbolag, som hamnade på obestånd förra veckan. Tyvärr var det inte en ovanlig händelse. Sedan 2011 har totalt 52 flygbolag i Europa gått i konkurs. Det motsvarar ungefär en konkurs varannan månad.

Flygbolag är kraftigt överrepresenterade när det gäller anmälningar av reseföretag hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Orsaken kan vara att den dåliga lönsamheten pressar flygbolag att inte agera schysst vid till exempel inställda eller försenade flyg.

Annons
Annons
Annons