Annons

”Flyget kan inte ha en fribiljett i klimatpolitiken”

Om vi ska möta klimathotet och nå miljömålen måste vi minska flygandet. Det är politikens ansvar att vägleda oss i en sådan utveckling, skriver Johanna Sandahl och Karin Lexén, Naturskyddsföreningen.

Under strecket
SvD
Publicerad

Vi kan inte ha en ordning där politiskt förvärvade utsläppsminskningar i andra sektorer äts upp av en ständigt expanderande flygtrafik, skriver artikelförfattarna.

Foto: Pressbilder, Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Vi kan inte ha en ordning där politiskt förvärvade utsläppsminskningar i andra sektorer äts upp av en ständigt expanderande flygtrafik, skriver artikelförfattarna.

Foto: Pressbilder, Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Vi kan inte ha en ordning där politiskt förvärvade utsläppsminskningar i andra sektorer äts upp av en ständigt expanderande flygtrafik, skriver artikelförfattarna.
Vi kan inte ha en ordning där politiskt förvärvade utsläppsminskningar i andra sektorer äts upp av en ständigt expanderande flygtrafik, skriver artikelförfattarna. Foto: Pressbilder, Tomas Oneborg

Flygets miljö- och klimatpåverkan har länge undkommit en djupare samhällelig debatt. Nu har den äntligen fått luft under vingarna. I debatten lyfts såväl den politiska dimensionen som det personliga ansvaret. Flera debattörer omsätter ord i handling och flygvägrar, ett modigt och tydligt politiskt ställningstagande.

Annons
Annons
Annons