Annons
X
Annons
X

Flygbolagen som är bäst och sämst på att hålla tiden

Världens bästa och sämsta flygbolag har utsetts. I alla fall sett till hur bra de är på att hålla tiderna.

Foto: AP/IBL Bild 1 av 2
Foto: IBL Bild 2 av 2

Bild 1 av 10

Foto: AP/IBL

Dataföretaget Flightstats har sammanställt information om de internationella flygbolagens förmåga att ta sig fram i tid. Vi börjar uppräkningen med dem som hamnar sämst till:

5. Asiana Airlines

Foto: IBL

På en femteplats från botten landar Asiana Airlines, skriver Bloomberg som var först med att presentera siffrorna. Flygbolaget som är ett av Sydkoreas två största är en del av Star Alliance och har Incheon International Airport i Seoul som sin huvudflygplats. 37,5 procent av flygbolagets flighter var försenade 2016 vilket gör att det hamnar fyra placeringar sämre än konkurrerande Korean Air vars flyg ”bara” var försenade 31,7 procent av gångerna.

Annons
X
Annons
X
Foto: Bullit Marquez/AP Bild 1 av 1

Bild 2 av 10

4. Philippine Airlines

Foto: Bullit Marquez/AP

Filippinernas största flygbolag, Philippine Airlines med sitt huvudkontor i Pasay City, är världens fjärde sämsta flygbolag. I alla fall sett till hur pass bra de håller tiderna. Av Philippine Airlines flighter kom 38,3 procent försent till destinationen förra året enligt siffrorna från Flightstats.

Annons
X
Annons
X
Foto: Kevin Frayer/AP Bild 1 av 1

Bild 3 av 10

3. Air India

Foto: Kevin Frayer/AP

Nummer tre på listan, från botten, är även det ett asiatiskt flygbolag. Air India är Indiens tredje största flygbolag, efter Indigo och Jet Airways. Bolaget har sitt huvudkontor och sin huvudflygplats i New Delhi och är sedan 2014 en del av Star Alliance. Flygbolagets flighter landade inte på utsatt tid 38,7 procent av gångerna vilket gör bolaget till världens tredje sämsta i grenen.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Carolyn Kaster/AP Bild 1 av 1

    Bild 4 av 10

    2. Icelandair

    Foto: Carolyn Kaster/AP

    Det enda flygbolaget på topp tio över de minst punktliga i världen som inte är ett asiatiskt flygbolag är Icelandair. Bolaget som är Islands största flygbolag har sin bas i huvudstaden på Reykjavík Airport. Drygt 41 procent av Icelandairs flighter missade ankomsttiden och landade senare än planerat på destinationen förra året. Det innebär att flygbolaget kvalar in på en andraplats. Men det är fortfarande en bit kvar till ettan...

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Ariel Schalit/AP Bild 1 av 1

    Bild 5 av 10

    1. El Al

    Foto: Ariel Schalit/AP

    Det israeliska flygbolaget El Al har gjort sig ett namn genom att satsa enormt mycket på säkerheten för sina passagerare och har kallats för världens säkraste flygbolag. Det lär däremot inte ha kallats för världens punktligaste, åtminstone inte i fjol. Mer än hälften (56 procent) av bolagets flighter var försenade under 2016 enligt Flightstats. Den siffran innebär att bolaget toppar listan över flygbolagen som är sämst på att hålla tiden.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Matthias Schrader/AP Bild 1 av 1

    Bild 6 av 10

    Bolagen som är bäst på att hålla tiden

    Vänder man på listan och ser till vilka bolag som är bäst på att hålla tiderna ligger två europeiska bolag i topp. De här bolagen lyckades landa i tid mest under 2016, enligt Flightstats siffror.

    5. Austrian

    Foto: Matthias Schrader/AP

    Lufthansas dotterbolag, Austrian Airlines, kvalar in på en femteplats på listan över flygbolagen vars flighter i störst utsträckning kommer fram i tid. Flygbolaget har sin bas vid Vienna International Airport i Schwechat, sydöst om Wien. I fjol landade endast 14,3 procent av bolagets flighter senare än beräknat.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Qatar Airways

    Foto: Ted S. Warren/AP Bild 1 av 1

    Bild 7 av 10

    4. Qatar Airways

    Qatar Airways

    Qatar Airways Foto: Ted S. Warren/AP

    Statligt ägda Qatar Airways, som flyger till över 150 internationella destinationer, med Hamad International Airport i huvudstaden Doha som sin huvudflygplats, kniper fjärdeplatsen. Flygbolaget lyckades under fjolåret med att hålla tiden i 86,3 procent av fallen. Med andra ord var 13,7 procent av flighterna försenade.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Elise Amendola/AP Bild 1 av 1

    Bild 8 av 10

    3. Japan Airlines

    Foto: Elise Amendola/AP

    Japans näst största flygbolag, efter All Nippon Airways, med sitt huvudkontor och sin huvudflygplats i Tokyo, är Japan Airlines. Under 2016 har 91 procent av bolagets flighter kunnat hålla avgångstiden, den högsta siffran på topplistan. Men när det kommer till att landa i tid har bolaget presterat något sämre och hamnar därför på en tredje plats med 12,2 procent av flighterna försenade.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Andres Kudacki/AP Bild 1 av 1

    Bild 9 av 10

    2. Iberia

    Foto: Andres Kudacki/AP

    På plats nummer två, och därmed näst bäst i världen på att hålla tiderna, är det spanska flygbolaget Iberia. Av bolagets flygningar under fjolåret var endast 11,8 procent försenade till sin destination. Även om andelen försenade flyg är något högre än för bolaget som knep förstaplatsen är Iberias flyg mindre försenade mätt i tid. Den genomsnittliga förseningen till destinationen för Iberias flighter är 35,7 minuter, nästan fem minuter mindre än bolaget på förstaplats.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

    Bild 10 av 10

    1. KLM

    Foto: Johan Nilsson/TT

    Världens bästa flygbolag när det kommer till att hålla tiderna till destinationen är Nederländska KLM. Flygbolaget som har Schiphol Airport utanför Amsterdam som sin huvudflygplats landar i tid 88,5 procent av sina flygningar. Trots att den genomsnittliga förseningen till destinationen är över 40 minuter räcker att endast 11,5 procent av flighterna var försenade under 2016 till en förstaplacering på Flightstats lista.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X