Annons

Flygbolag går i konkurs – alla flyg ställs in

Flygbolaget Nextjet går i konkurs. För flera mindre Norrlandskommuner är konsekvenserna förödande. Nu sitter Trafikverket i möte för att se på vilket sätt man ska handla upp de drabbade flygrutterna.

Under strecket
TT
Publicerad

Nextjet ansör om kokurs.

Foto: Johan Nilsson /TT Bild 1 av 2

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson / TT Bild 2 av 2

Nextjet ansör om kokurs.

Foto: Johan Nilsson /TT Bild 1 av 1
Nextjet ansör om kokurs.
Nextjet ansör om kokurs. Foto: Johan Nilsson /TT

Bolaget som framförallt har varit fokuserat på flyg till mindre orter i Norrland, gav konkursbeskedet vid lunchtid. Bolaget uppger att man har 290 medarbetare, i flygplansflottan ingår 16 flygplan som betjänar 21 destinationer.

Bara från Arlanda har totalt 15 flighter ställts in, bland annat till Kramfors, Gällivare och Karlstad. Ytterligare en ort som nu drabbas är Arvidsjaur.

– Det här är förödande för oss, säger kommunalrådet Lotta Åman (S) kort efter att hon nåtts av konkursbeskedet.

Hon syftar på att såväl Arvidsjaur som grannkommunen Arjeplog är helt beroende av ett fungerande flyg.

– Vi har ju en växande biltestindustri och en växande turistnäring. Vi har ju också medborgare som vill flyga härifrån, i stället för att åka till Skellefteå och Luleå och ta flyget därifrån. Så flygplatsen är navet i regionen.

Annons
Annons

– För kommunen betyder det här jättemycket. Vi förlorar vår länk till Stockholm och vidare ut i världen, säger kommunstyrelseordförande Lars Alriksson (M) i Gällivare kommun.

Kommunen är i ett extra känsligt läge med den stora samhällsomvandlingen där 2 000 bostäder ska flyttas i samband med gruvdriften.

– Vi har ett väldigt stort behov av arbetskraft, nu krävs övernattningar, säger Alriksson och riktar en känga till Trafikverket.

– Jag hoppas att Trafikverket lärt sig läxan. De måste ställa krav på flygbolagen, det här är inte första gången något sådant här händer, fortsätter Alriksson.

Det var inte länge sedan, mars 2018, som Trafikverket krävde ett vite på 700 000 kronor av Nextjet, då myndigheten konstaterat att bolaget inte följt avtalen.

– Vi har agerat så långt vi har haft mandat att agera, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna.

– Normalt sett måste den här typen av upphandling ske på Europanivå, sånt tar tid, säger Olsson och tillägger att myndigheten nu ser över de juridiska möjligheterna att hitta snabbare alternativ.

Från Nextjet sida skriver man:

"Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats", kommenterar vd Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.

Enligt bolaget går det inte längre att boka några biljetter och man uppmanar sina passagerare att avstå från att ta sig till någon av Nextjets avreseflygplatser. Den som har bokat en resa via flygbolaget rekommenderas att ta kontakt med resebyrå eller kortutgivare för vidare information.

Annons
Annons

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson / TT Bild 1 av 1

Bolaget har bland annat stora skulder till flygplatserna. Arvidsjaurs flygplatschef Ralf Lundberg konstaterar att det funnits farhågor om en konkurs, med tanke på de skulder Nextjet har till de kommunala flygplatserna. I Arvidsjaurs fall handlar det om 1,6 miljoner kronor.

– Vi förstod ju att något måste hända, säger han.

Trots Nextjets ekonomiska problem fick flygbolaget i slutet av oktober i fjol en ny operativ licens av Transportstyrelsen, sedan licensen i augusti hade återkallats med hänvisning till bolagets ekonomiska situation.

Nextjet kunde under perioden augusti–oktober fortsätta bedriva flygtrafik med en tillfällig licens. Detta skedde efter att bolaget tidigare under hösten tvingats göra en nyemission om 42,5 miljoner kronor.

Flygexperten Jan Ohlsson säger att bolaget har haft en svår marknad att verka på.

– Regionalflyg har länge varit en nästan omöjlig verksamhet att driva utan bidrag i Sverige. Nextjet har haft bidrag för en rad linjer, det är själva ekonomiska basen för Nextjet. Men det är ändå för lite att driva ett helt flygbolag på och alltså har man haft egna linjer som man har försökt göra lönsamma, säger Ohlsson.

En föråldrad och ganska dyr flygplansflotta har belastat bolaget men det finns fler skäl till konkursen, tror experten.

– Det var för det första flygskatten. Det andra var att man hade en lönsam linje, mellan Örnsköldsvik och Stockholm, men där beslutade sig SAS att med en underleverantör gå in och ta över trafiken. Då drog man, tror jag, undan mattan för Nextjet, säger Jan Ohlsson.

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild.
Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Annons
Annons

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs.

Från och med klockan 13 ställs samtliga bolagets flygningar in.

Bolaget som framförallt har varit fokuserat på flyg till mindre orter i Norrland, meddelade sitt besked vid lunchtid.

"Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid", kommenterar vd Magnus Ivarsson i pressmeddelandet.

Bara från Arlanda har totalt 15 flighter ställts in, bland annat till Kramfors, Gällivare och Karlstad.

"Vi förstod i samband med att trafiklicensen tillfälligt drogs in i höstas att Nextjet hade problem med ekonomin, men de har klarat trafiken fram till nu. Det är väldigt tråkigt att de inte har kunnat lösa problemen och att vi nu tappar en daglig trafik till Arlanda. Vi jobbar på ett alternativ", säger Hans Wennerholm vd på Karlstad Airport i ett pressmeddelande.

Enligt bolaget går det inte längre att boka några biljetter och man uppmanar sina passagerare att avstå från att ta sig till någon av Nextjets avreseflygplatser. Den som har bokat en resa via flygbolaget rekommenderas att ta kontakt med resebyrå eller kortutgivare för vidare information.

Nextjet fick i slutet av oktober i fjol en ny operativ licens av Transportstyrelsen, sedan licensen i augusti hade återkallats med hänvisning till bolagets ekonomiska situation.

Annons
Annons

Nextjet kunde under perioden augusti–oktober fortsätta bedriva flygtrafik med en tillfällig licens.

"Nextjet har getts möjlighet att lösa den ekonomiska situation man befunnit sig i. Transportstyrelsen har löpande följt Nextjets ekonomiska situation och kontrollerat de åtgärder som bolaget gjort för att förbättra ekonomin och uppfylla de villkor som ställs i regelverket", skrev Transportstyrelsen när den nya licensen beviljades den 30 oktober.

Arvidsjaur är en av de orter som Nextjet trafikerat.

– Det här är förödande för oss, säger kommunalrådet Lotta Åman (S) kort efter att hon nåtts av konkursbeskedet.

Hon syftar på att såväl Arvidsjaur som dess grannkommuner är helt beroende av ett fungerande flyg.

– Vi har ju en växande biltestindustri och en växande turistnäring. Vi har ju också medborgare som vill flyga härifrån, i stället för att åka till Skellefteå och Luleå och ta flyget därifrån. Så flygplatsen är navet i regionen.

Flygplatschefen Ralf Lundberg konstaterar att det funnits farhågor om en konkurs, med tanke på de skulder Nextjet har till de kommunala flygplatserna. I Arvidsjaurs fall handlar det om 1,6 miljoner kronor.

– Vi förstod ju att något måste hända, säger han.

Hans närmaste uppgift blir att lösa situationen för redan inbokade flygresenärer.

– Vi försöker åtminstone lösa situationen för dem som är inbokade i dag, säger Ralf Lundberg.

Efter reklamen visas:
Därför kommer flygandet bara fortsätta öka

Trafikverket utkrävde så sent som i mars i år vite på 700 000 kronor av Nextjet, då myndigheten konstaterat att bolaget inte följt avtalen när det gäller flygtrafiken på flyglinjerna Lycksele–Arlanda och Hemavan/Vilhelmina–Arlanda.

"Vid Trafikverkets uppföljning avseende 2017 har ett flertal brister identifierats som bland annat avser punktlighet och uteblivna turer vilket föranleder Trafikverket att kräva ut vite av Nextjet", skrev Trafikverket i ett pressmeddelande när beslutet fattades.

Anna Fällbom, chef för transportsystem och utredningar på Trafikverket, sade då i ett uttalande att myndigheten såg allvarligt på att avtalet inte hade följts och att myndigheten följer utvecklingen noga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons