Annons

”Flygbolag betalar inte – resenärer skyddslösa”

Pandemin har visat på ett systemfel i reglerna för resebranschen, skriver debattörer från Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF.
Pandemin har visat på ett systemfel i reglerna för resebranschen, skriver debattörer från Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Flera stora flygbolag bryter nu mot EU:s lagar genom att vägra återbetalning till konsumenter för inställda resor. Nu behövs en fond för återbetalning för att rädda resenäringen i Sverige som hamnar i kläm, skriver Didrik von Seth och Kent Wallstedt, SRF.

Under strecket
Publicerad

Coronakrisen har exponerat ett allvarligt systemfel i regelverket för reseindustrin, vilket lägger hela betalningsansvaret för inställda resor på den enskilda svenska resebyrån eller researrangören. Men denna är bara en mellanhand som förmedlar pengarna från kunden till flygbolagen och hotellen. Flertalet flygbolag har öppet uttalat sin vägran att återbetala erhållna pengar, vilket är ytterst allvarligt eftersom de ignorerar gällande EU-lagstiftning. Det kommer slå hårt mot konsumenterna.

Enligt paketreselagen ska resebyrån/arrangören som förmedlat en resa återbetala hela kostnaden inom 14 dagar, i de fall resan måste ställas in. Nu har en pandemi plötsligt slagit till och UD avråder från samtliga utlandsresor. Men resor har i regel bokats och betalats långt i förväg till arrangören, som i sin tur betalt pengarna till de stora flygbolagen och hotellen utomlands. Kvar i den svenska arrangörens kassa finns endast en relativt blygsam provision och bokningsavgift som ska täcka hyror, löner till anställda, producenter, säljare, färdledare. Och nu är de 14 dagarna på väg att rinna ut.

Annons
Annons
Annons