Annons
X
Annons
X

Airbus: Flygande bilar tar över inom tio år

Städerna blir allt större och trängseln allt värre. Det ligger bakom att allt från stora Airbus till rader av små företag nu försöker förverkliga de gamla idéerna om flygande fordon som kan ta över en del av resandet i våra städer. Inom tio år kan de flygande bilarna vara här – tror i vilket fall Airbus.

Så här tänker sig en konstnär att det kan se ut när flygande farkoster tar hand om en del av resorna i framtidens städer.

Foto: Airbus Bild 1 av 1

Bild 1 av 8

Så här tänker sig en konstnär att det kan se ut när flygande farkoster tar hand om en del av resorna i framtidens städer.

Så här tänker sig en konstnär att det kan se ut när flygande farkoster tar hand om en del av resorna i framtidens städer. Foto: Airbus

Inflyttningen till städerna har varit så stark att vi nyligen kunde notera hur hälften av jordens befolkning nu bor i städer. Och det finns inga tecken på att trenden ska brytas. Omkring 2030 beräknas 60 procent bo i städerna.

Det leder till att städerna blir större och att det blir fler jättestäder, megacities, med över 10 miljoner invånare. Trängseln blir förstås också därefter och ska man tro beräkningar som den europeiska flygplanstillverkaren Airbus hänvisar till får till exempel de som bor och arbetar i London redan lägga motsvarande 35 arbetsdagar per år på att sitta i köer.

Där ligger också en av förklaringarna till att många uppfinnares favoritprojekt – att få till små flygande farkoster som kan åka omkring i städerna – nu lockar både stora företag som Airbus och en hel rad mindre uppstickare. Tanken är förstås att om fler börjar ta sig fram i luften för att komma undan köerna på marken så ska det också underlätta en del för de som trots allt fortsätter åka med vanliga bilar och bussar.

Airbus har nu flera projekt på gång där företagets forskare tittar på hur de här kommande flygande små farkosterna kan se ut.

Annons
X
Annons
X

Idéerna är många om hur de flygande bilarna och bussarna kan se ut.

Foto: Airbus Bild 1 av 1

Bild 2 av 8

Idéerna är många om hur de flygande bilarna och bussarna kan se ut.

Idéerna är många om hur de flygande bilarna och bussarna kan se ut. Foto: Airbus

De tittar bland annat på utvecklingen av ett flygande fordon som är tänkt för någon eller några enstaka passagerare eller för transporter av mindre paket. Om allt går som planerat räknar Airbus med att den första testflygningen med farkosten ska kunna göras i slutet av 2017.

– Mycket av den teknik som behövs, som batterier, motorer och flygplanselektroniken, är redan i stort sett klar, säger Rodin Lyasoff som är chef för A3 med bas i Silicon Valley.

A3 är ett bolag som ägs av Airbus men som drivs separat från det stora europeiska bolaget för att man ska kunna ha en mer snabbrörlig organisation inriktad på att samarbeta med alla entreprenörer som finns i och omkring Silicon Valley.

I en intervju med företagets egen tidning säger Rodin Lyasoff sig vara rätt säker på att flygtesterna ska kunna göras snart. Men han varnar också för att om det ska fungera i full skala behövs pålitlig teknik som kan förhindra att de flygande farkosterna krockar med omgivningen.

Liknande teknik finns redan i bilar och kommer allt mer där. Enligt Rodin Lyasoff blir en av de stora utmaningarna att få fram motsvarande lösningar även för flygande farkoster.

Annons
X
Annons
X

Airbus tillverkar både civila och militära helikoptrar. Marknaden för flygande fordon i städerna väntas bli betydligt större.

Foto: Sven Marquardt Bild 1 av 1

Bild 3 av 8

Airbus tillverkar både civila och militära helikoptrar. Marknaden för flygande fordon i städerna väntas bli betydligt större.

Airbus tillverkar både civila och militära helikoptrar. Marknaden för flygande fordon i städerna väntas bli betydligt större. Foto: Sven Marquardt

I ett annat projekt, Cityairbus, är det Airbus helikopterdel som ligger bakom. Deras flygande buss drivs av elmotorer och flera propellrar och ska till utseendet mest likna en drönare.

Till en början kommer det att finnas en pilot som flyger bussen. Tanken är att den sedan ska kunna flyga helt på egen hand så snart en del tekniska frågor är lösta och framför allt efter att myndigheterna gett tillstånd.

Tanken är att Cityairbus också ska bygga på att flera passagerare bokar plats elektroniskt, via en app i mobilen, och reser gemensamt från närmaste hållplats/landningsplats. Enligt Airbus ska man på det viset kunna få ned kostnaden så att den hamnar i nivå med vad en vanlig taxiresa nere på gatorna går på.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Tyska E-volo är ett av de många företag som arbetar med att utveckla flygande fordon för transporter i städerna.

    Foto: Nikolay Kazakov Bild 1 av 1

    Bild 4 av 8

    Tyska E-volo är ett av de många företag som arbetar med att utveckla flygande fordon för transporter i städerna.

    Tyska E-volo är ett av de många företag som arbetar med att utveckla flygande fordon för transporter i städerna. Foto: Nikolay Kazakov

    Nu är det här med flygande transporter inne i storstäderna inte något som Airbus är ensamt om att fundera kring. Tyska E-volo arbetar till exempel med samma inriktning med sin Volocopter, en elektriskt driven helikopter som bolaget arbetat med i några år. Målet är att ta fram en flygande stadsfarkost för flera personer.

    Till den gruppen kan man lägga Joby Aviation som satsar på en eldriven flygfarkost som kan starta och landa vertikalt. Även superentreprenören Elon Musk, som vid sidan av sin stora satsning på elbilen Tesla och på raketer, visat intresse för flygtransporter inne i städerna.

    I juni i år fick också det kinesiska företaget Ehang tillstånd att i Nevada testa sin flygande farkost med passagerare i.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Den här gången tog Larry Page vanlig taxi. I framtiden hoppas han troligen kunna flyga till mötena inne i stan.

    Foto: Eric Risberg/AP Bild 1 av 1

    Bild 5 av 8

    Den här gången tog Larry Page vanlig taxi. I framtiden hoppas han troligen kunna flyga till mötena inne i stan.

    Den här gången tog Larry Page vanlig taxi. I framtiden hoppas han troligen kunna flyga till mötena inne i stan. Foto: Eric Risberg/AP

    Ett av de mer spektakulära inslagen i den här branschen visade sig i somras när nyhetsbyrån Bloomberg avslöjade att en av Googles grundare, Larry Page, gjort en stor investering i företag som arbetar med utveckling av flygande fordon.

    Han ska ha satsat över 100 miljoner dollar (över 800 miljoner kronor) av sina egna pengar i ett företag, Zee Aero som utvecklar ett eldrivet flygande fordon för stadstrafik.

    Företaget drog igång omkring 2010 och väldigt lite är känt om det. Enligt Bloomberg ska det ha omkring 150 anställda så det handlar alltså ändå om en någorlunda stor satsning.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Amerikanska Joby Aviation hoppas att deras S2, som kan starta och landa vertikalt, ska öppna en marknad för flyg i städerna.

    Foto: Joby Aviation Bild 1 av 1

    Bild 6 av 8

    Amerikanska Joby Aviation hoppas att deras S2, som kan starta och landa vertikalt, ska öppna en marknad för flyg i städerna.

    Amerikanska Joby Aviation hoppas att deras S2, som kan starta och landa vertikalt, ska öppna en marknad för flyg i städerna. Foto: Joby Aviation

    En given fråga är förstås hur stort det här kan bli. Rodin Lyasoff på A3/Airbus bedömer marknaden som riktigt stor eftersom de flygande farkosterna både ska användas för transporter av människor och för att leverera gods. Totalt kan det, enligt Rodin Lyasoff, finnas en global efterfrågan på flera miljoner flygande fordon.

    – Om så lite som tio år kan vi ha produkter ute på marknaden som revolutionerar resandet i städer för miljontals människor, säger Rodin Lyasoff när han intervjuas av företagets egen tidning.

    I vanlig ordning är det affärsresenärerna som väntas driva marknaden. Till en början väntas intresset framför allt kretsa kring affärsresenärer som vill flyga in till stan från flygplatsen eller som vill flyga mellan olika mötesplatser i stan.

    Bara det kan leda till en efterfrågan på flygande farkoster som är hundra gånger större än vad Airbus egen helikopterverksamhet levererar i dag. Den kalkylen bygger då ändå bara på att de flygande farkosterna ska ersätta var hundrade taxi på marken som affärsresenärerna annars skulle ha använt.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Så här tänker sig Airbus att de små flygande farkoster som ska leverera paket i Singapore kan se ut.

    Foto: Airbus Bild 1 av 1

    Bild 7 av 8

    Så här tänker sig Airbus att de små flygande farkoster som ska leverera paket i Singapore kan se ut.

    Så här tänker sig Airbus att de små flygande farkoster som ska leverera paket i Singapore kan se ut. Foto: Airbus

    Nu är det en bra bit kvar innan de här projekten blir verklighet, om de nu någonsin blir det. För det första måste tekniken utvecklas vidare och så måste tillverkarna visa att det verkligen går att få ekonomi i en kommersiell satsning.

    Sedan gäller det att övertyga myndigheterna om att det är en bra idé att fylla luftrummet inne i städerna med flygande farkoster.

    Just nu handlar mycket om hur verksamheten med vanliga drönare ska hanteras och myndigheter världen över är tveksamma till att släppa upp något i luften innan man vet att det är helt säkert. Det gäller i synnerhet när det handlar om farkoster som ska kunna styra sig själva.

    Men för att komma en bit på vägen har Airbus också inlett ett samarbete med flygmyndigheterna i Singapore. Där ska man med början i mitten av 2017 bland annat testa med flygande paketleveranser på ett universitetsområde med hjälp av drönare.

    Om det går bra ska man gå vidare med nästa steg i projektet som handlar om att förlänga leveranserna även till hamnen i Singapore.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Airbus har redan provat en del av tekniken i sitt eldrivna E-Fan-plan.

    Foto: Christian Brinkmann H Bild 1 av 1

    Bild 8 av 8

    Airbus har redan provat en del av tekniken i sitt eldrivna E-Fan-plan.

    Airbus har redan provat en del av tekniken i sitt eldrivna E-Fan-plan. Foto: Christian Brinkmann H

    Flygande fordon inne i städerna är som idé inget nytt. Men på Airbus verkar man vara övertygade om att tiden nu är mogen att gå från galna-idéer-stadiet till industriell verklighet.

    Orsaken är att en massa teknik som behövs för att det ska fungera har mognat. Det handlar om att batterierna blivit tillräckligt bra, att navigationssystem och sensorer som känner av vad som händer i omgivningen har blivit bättre och att processorkapaciteten i datorerna som behövs för att styra de flygande stadsfarkosterna ökat så mycket att de klarar alla beräkningar.

    I en intervju med företagets tidning försäkrar också Airbus koncernchef Tom Enders att det verkligen inte rör sig om galenskap.

    – Det är inte tokigt att föreställa sig att våra stora städer kommer att ha flygande bilar som kör längs vägar i luften. Och i en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att använda vår smarta mobil till att boka en helt automatisk flygande taxi som kommer att landa vid vår ytterdörr – utan någon pilot, säger Tom Enders i intervjun.

    Airbus har också arbetat länge på olika delar av området. Företaget har till exempel visat upp olika versioner av det elektriskt drivna planet E-Fan. Det är mer tänkt att fungera som ett traditionellt plan och ska till en början användas för att bland annat utbilda piloter.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X