Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Floskler och fluff om design

Arkdes utställning ”Designed to last” vill belysa långsiktighet, kvalitet, produktion och material, men lyckas dåligt med det. Johan Deurell efterlyser problematisering och kontext.

Från vänster: Fåtöljen ”Julius”, design Färg & Blanche för Gärsnäs. Fåtölj ”Couture”, design Färg & Blanche för BD Barcelona. Pall ”Succession”, Färg & Blanche. Keramik ”Succession ceramic” för Petite Friture 2016. Visas på Arkdes.
Från vänster: Fåtöljen ”Julius”, design Färg & Blanche för Gärsnäs. Fåtölj ”Couture”, design Färg & Blanche för BD Barcelona. Pall ”Succession”, Färg & Blanche. Keramik ”Succession ceramic” för Petite Friture 2016. Visas på Arkdes. Foto: Kristofer Johnsson
Vårens konstutställningar 2017

Utställningen, som öppnade i samband med Stockholms designvecka och är producerad i samarbete med inredningstidningen Residence, innehåller föremål av en handfull svenska formgivare som alla är vinnare av magasinets Stora Formpris 2016. Juryn bestod av representanter för Residence och Arkdes, stylisten Lotta Agaton, trendexperten Stefan Nilsson och arkitekturskribenten Daniel Golling.

Man får anta att Arkdes står för hållbarhetsexpertisen, för den genomsyrar knappast Residences redaktionella agenda med typiska rubriker som ”Inred vardagsrummet i årets sju stora trender” och ”Sju inredningsdetaljer vi helst vill glömma”.

I ett galleri som går i en pastellrosa, gyllene och roströd färgsättning, och som påminner om en inredningsbutik, samsas olika föremål tillsammans med formgivarnas egna berättelser om hur de tänker kring hållbarhetsfrågor. Designkollektivet Melo pratar om hållbara material som ask, tillverkning i Sverige och möbler som går i arv. Men vem vill ha ett krocketklot fastlimmat i ena hörnet av sitt soffbord om fem år? Det känns ungefär som att borra fast en ljusstake på bordskivan.

Annons
X

Folkforms boksnurra visas på Arkdes. Foto: Folkform

Folkforms svensksnickrade boksnurra utgår från en etablerad form, eller en pastisch av Charles Rennie MacKintoshs boksnurra från 1904, beroende på vem man frågar. För mig hade det varit betydligt mer intressant om boksnurran hade använts som utgångspunkt för en diskussion om form och användning, speciellt då vissa menar att böcker är på utgång: vad är hållbar estetik?

Men Folkform pratar i stället om lokal tillverkning, vilket givetvis är en av många parametrar i detta. I samma stil fortsätter resten av utställningen: åsikter om långsiktighet, kvalitet, produktion och material med en eller ett par poänger. Men i en museiutställning som påstås behandla hållbarhetsproblematik är det även på sin plats med en kontext. Den hade kunnat vara tematiserad ungefär så här: estetik och mode, materialval och miljö, massproduktion och hantverk, globalism och lokalism. Problemet är att hållbar formgivning är en politisk fråga, som handlar om mer än vilka val som en enskild formgivare eller konsument kan tänkas göra.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Calle Forsbergs stengods visas på Arkdes. Foto: Kristofer Johnsson

    Var i den här utställningen finns diskussionen om Sveriges frihandelsavtal, EU och globalisering, lönekostnader och socialt ansvar? Vilka var de historiska förutsättningarna som ledde till en politik som gagnat storföretags exploaterande outsourcing men underminerat lokala tillverkare? Det känns fegt och platt att lasta över hela ansvaret för problematiken kring hållbarhet – och utställningsberättelsen – på de stackars formgivarna.

    Jag hade köpt formatet ”formgivare pratar om sin design” i en utställning om Stora Formpriset-vinnare. Punkt. Det hade varit tydligt. Men hållbarhetsuppdraget känns enbart påklistrat i efterhand. Ungefär som om arrangörerna funderat kring hur man motiverar att en kommersiell aktörs genomkommersiella tävling får ta över ett statligt museum. Jo, det här med hållbarhet verkar var en het och trendig fråga, kanske kan vi plocka lite politiska poäng på kulturdepartementet också.

    Tyvärr blir det mest floskler och fluff.

    Annons

    Från vänster: Fåtöljen ”Julius”, design Färg & Blanche för Gärsnäs. Fåtölj ”Couture”, design Färg & Blanche för BD Barcelona. Pall ”Succession”, Färg & Blanche. Keramik ”Succession ceramic” för Petite Friture 2016. Visas på Arkdes.

    Foto: Kristofer Johnsson Bild 1 av 3

    Folkforms boksnurra visas på Arkdes.

    Foto: Folkform Bild 2 av 3

    Calle Forsbergs stengods visas på Arkdes.

    Foto: Kristofer Johnsson Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X