Annons
X
Annons
X
Av TT

Största flopparna: Segway, cashkort och plastcykel

Flopparna ska få sitt eget museum. Twitterdosan, cash-kortet och Harley Davidson-parfymen – det är några av produkterna som ska ge misslyckandet ett ansikte på Museum of Failure i Helsingborg.

Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 2

Den som inte vågar misslyckas kan inte vara kreativ, anser Samuel West, som just nu är besatt av misslyckade innovationer. Samuel West har samlat uppåt 50 produkter som misslyckats.

Foto: Björn Lindgren/TT Bild 2 av 2

Bild 1 av 11

Foto: Björn Lindgren/TT

Den 7 juni slår han upp portarna till sitt museum, som till att börja med håller öppet juni månad ut. Sedan hoppas han att utställningen ska kunna skickas iväg på turné genom Sverige.

– Företagen är innovativa, men de lär sig inte av sina misstag. Och de håller dem hemliga, säger Samuel West, psykolog och innovationsforskare, just nu besatt av misslyckade innovationer.

Läs vidare för att se några av produkterna som floppade och filmklippet som förklarar varför Segway faktiskt är en flopp:

Den som inte vågar misslyckas kan inte vara kreativ, anser Samuel West, som just nu är besatt av misslyckade innovationer. Samuel West har samlat uppåt 50 produkter som misslyckats. Foto: Björn Lindgren/TT
Annons
X
Annons
X
Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 1

Bild 2 av 11

Twitter Peek – skrivdosa för Twitter

Foto: Björn Lindgren/TT

Twitter Peek, en liten skrivdosa som var till för att twittra på, lanserad 2008. Problemet var att displayen var för liten för att kunna läsa en hel tweet i, den rymde bara 22 tecken åt gången.

– Dessutom kunde folk twittra från sina smarta telefoner och behövde inte en extra pryl bara för Twitter, säger Samuel West.

Annons
X
Annons
X
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Bild 3 av 11

Cashkort – krångligare än kontanter

Foto: Pontus Lundahl/TT

Kortet lanserades av svenska banker i slutet av 90-talet för att kunderna skulle slippa använda mynt.

– Det blev fiasko, för kortet var krångligare att använda än kontanter. Det skapade inte en fördel för någon, varken kunder eller butiker, säger Samuel West.

Annons
X
Annons
X
Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 1

Bild 4 av 11

Harley Davidson-parfymen

Foto: Björn Lindgren/TT

Parfymen lanserades 1996 av mc-tillverkaren Harley Davidson. Ett feltänk kring varumärket, enligt Samuel West.

– De som är intresserade av mc-modellen är inte samma personer som brinner för väldoftande parfym.

Annons
X
Annons
X
Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 1

Bild 5 av 11

Kvinnopennan – med rosa design

Foto: Björn Lindgren/TT

Pennan utformades speciellt för den kvinnliga handen, lanserad av Blic med rosa design.

– Men kvinnor är inte intresserade av att betala extra för en kvinnopenna, så pennan blev ett fiasko, säger Samuel West.

Annons
X
Annons
X
Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 1

Bild 6 av 11

Den elektriska ansiktsmasken

Foto: Björn Lindgren/TT

Ansiktsmasken skulle ge massage och göra användaren vackrare.

– Men att använda den kändes som att bli biten i ansiktet av ett gäng arga myror.

Läs vidare om bland annat Coca-Cola Bläk och plastcykeln:

Annons
X
Annons
X
Bild 1 av 1

Bild 7 av 11

”Trump: The Game” – total flopp

En annan produkt som kom att bli en flopp är brädspelet ”Trump: The Game”.

– Jag fattar inte riktigt vad det går ut på men jag vet att det blev en total flopp. Typ Trump Monopoly.

Annons
X
Annons
X
Foto: Björn Lindgren/TT Bild 1 av 1

Bild 8 av 11

Coca Cola bläk – cola och kaffe

Foto: Björn Lindgren/TT

Läsken lanserades som energidryck, en blandning av cola och kaffe.

– Smakade illa och innehöll för lite koffein för att pigga upp, säger Samuel West.

Annons
X
Annons
X
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Bild 9 av 11

Plastcykeln – gick lätt sönder

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Cykeln lanserades som en lätt och smidig cykelvariant. Men den var dyr, instabil och gick lätt sönder.

Annons
X
Annons
X
Foto: IBL Bild 1 av 1

Bild 10 av 11

Sony Betamax – slog aldrig igenom

Foto: IBL

– En videospelare som aldrig slog igenom, eftersom Sony inte lät andra företag tillverka den på licens, menar Samuel West.

Konkurrenten JVC lanserade VHS och lät dem som ville tillverka på licens, vilket ledde till pressade priser och totalt genomslag för VHS.

Källa: Samuel West, innovationsforskare

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 11

Filmklipp: Därför blev Segway en flopp

Häng med på en rundvandring med museets grundare Samuel West. Han berättar bland annat om hur Segway blev en flopp trots att det kanske inte är det första man tänker när man ser dem.

Annons
Annons
X
Annons
X