Annons

”Flickor har förlorat fyra år av sin barndom”

Moralpanik? Nej, rättmätig ilska, menar den australiske psykologen Steve Biddulph som i sin bok ”Raising girls” kritiserar de kommersiella och sexuella budskap som unga flickor utsätts för. Enligt honom får de dem att må allt sämre psykiskt.

Publicerad
”Min nya outfit.” Tonårsmodet har krupit nedåt i åldrarna och de senaste shoppingfynden visas ofta upp för kompisarna via Instagram.
”Min nya outfit.” Tonårsmodet har krupit nedåt i åldrarna och de senaste shoppingfynden visas ofta upp för kompisarna via Instagram. Foto: PI FRISK

10-åringar som plutar förföriskt med munnen mot mobilkameran i hopp om att få många ”gilla” på Instagram. Stringtrosor för 11-åringar med texten ”Call me”. Och en 12-åring från Ödsmål som lägger upp filmer på Youtube där hon testar sminkprodukter - och får över 50 miljoner visningar.

”Min nya outfit.” Tonårsmodet har krupit nedåt i åldrarna och de senaste shoppingfynden visas ofta upp för kompisarna via Instagram.

Foto: PI FRISK Bild 1 av 3

Intresset för traditionella leksaker svalnar allt tidigare. I stället står en smartphone – med ett coolt fodral – högst upp på många lågstadiebarns önskelistor.

Foto: PI FRISK Bild 2 av 3

Läppglans i söta förpackningar, mascara och ögonskugga används av lågstadiebarn som vill göra sig fina inför klassfester och skolfotograferingar.

Foto: PI FRISK Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons