Annons

Flest yngre tittare för digital-tv

Under strecket
Publicerad

22 procent av Sveriges befolkning, cirka 1,5 miljoner människor, hade tillgång till digital-tv under det andra kvartalet i år, skriver TT. Det är en ökning med fem procent jämfört med samma period förra året, enligt analysföretaget Mediavision. Det är framför allt de yngre som tagit till sig den nya tekniken. I gruppen 15-45 år har cirka 25 procent skaffat digital-tv, medan motsvarande siffra för åldersgruppen 55-74 år bara är 13 procent. - Dagens utbud och marknadsföring lockar uppenbarligen yngre i första hand. Det verkar betydligt svårare att övertala dem som är över 55 år. För att kunna släcka det analoga marknätet i februari 2008, som riksdagen beslutat, måste alla övertygas säger Marie Nilsson, VD för Mediavision i ett pressmeddelande. Undersökningen bygger på intervjuer med nära 10 000 personer. Hos de tillfrågade är Canal Digital den största operatören, men även Boxer, som är operatör i marknätet, visar stark tillväxt under 2003, enligt Mediavision. 20 procent av de tillfrågade kan eller vill dock inte uppge vilken operatör de har, vilket tyder på att många använder piratkort.

Annons
Annons
Annons