Efter italienska tågolyckan – flera tillbud på svenska järnvägar

Ett eftersatt järnvägsnät och fel i säkerhetssystemet ATC kan ha orsakat tågolyckan i Italien. Men tätare avgångar och fler resenärer gör även svenska järnvägar sårbara. Hittills i år har 72 personolyckor, två kollisionstillbud och fem fall där tåg varit nära att spåra ur, rapporterats till Transportstyrelsen. Dessutom saknas ATC-systemet på flera sträckor i Sverige.

Under strecket
Publicerad

27 människor omkom i tågkraschen i Italien på tisdagen.

Foto: IBL
Annons

Frågorna kring tågtragedin i Italien där 27 människor omkom och ett 30-tal skadades hopar sig. De båda tågen kolliderade på en enkelspårig raksträcka och uppgifter gör gällande att det ena tåget först ska ha väntat på grönt ljus innan det körde. Om det rör sig om ett mänskligt misstag eller tekniskt fel var på tisdagen oklart, men flera italienska medier skriver att det automatiska säkerhetssystemet, så kallat ATC, kan ha varit ur funktion.

– Vi hade flera allvarliga olyckor på 1970-talet och då tog man snabbt fram en teknisk lösning. Har man ATC smäller det inte, systemet gör att tåget känner av stoppsignaler i tid och stannar även om föraren inte agerar. Det är en barriär för att inte fler olyckor ska kunna inträffa, säger Stefan Sollander på Transportstyrelsen.

Annons
Annons
Annons