Flera spårprojekt väcks till liv igen

Det kan börja byggas mer spårtrafik än väntat i Stockholms län den närmaste tioårsperioden. När länsstyrelsen på måndagen lämnade över länstrafikplanen till regeringen fanns både Spårväg Syd och en spårförbindelse till Nya Karolinska i Solna med.

Under strecket
Publicerad
Spårtrafiken växer mer än väntat i  Stockholm.

Spårtrafiken växer mer än väntat i Stockholm.

Foto: GUNNAR LUNDMARK
Annons

Planen för de framtida trafikplanerna - vägar och spår - har mejslats fram av länsstyrelsen tillsammans med Vägverket och Banverket. Sedan december 2007 har det varit osäkert om flera stora spårprojekt i den växande Stockholmsregionen verkligen ska bli av före 2021. När så landshövding Per Unckel på måndagen lämnade över det färdiga förslaget fanns tre projekt som tidigare varit omgärdade av frågetecken med på listan: utbyggnad av Mälarbanan mellan Barkarby och Tomteboda, en spårlösning till Nya Karolinska och tvärspårvägen Spårväg Syd. Den regionala trafikplanen har varit ute på remiss, och Per Unckel säger att många synpunkter gällt just de tre spårprojekten.

– När det gäller Nya Karolinska vill vi med 100 miljoner kronor markera att det inte går att bygga ut Norra Stationsområdet utan spårtrafik. Sedan råder det oenighet om det ska vara tunnelbana eller spårväg, säger Per Unckel.

Annons
Annons
Annons