Annons

Flera misstag när SJ blev aktiebolag

Många tabbar gjordes när affärsverket SJ bolagiserades för fyra år sedan, anser Riksrevisionen i en kritisk rapport. Men på SJ är man i dag inte det minsta upprörd.

Under strecket
Publicerad

Med facit i hand konstaterar statliga Riksrevisionen att det begicks flera misstag när affärsverket Statens Järnvägar ombildades till aktiebolag och delades upp i SJ AB, Green Cargo AB och AB Swedcarrier. Det gick för snabbt, styrningen från ägarna (Näringsdepartementet) var för otydlig, för stora risker togs och SJ borde från början ha fått sitt kapital- tillskott för att inte riskera att gå i konkurs.
Kritiken är väntad. Många inblandade i bolagsbildningen var redan 2001 kritiska till att SJ inte omedelbart fick sitt miljardtillskott. I stället tvingades bolaget i december 2002 upprätta en kontrollbalansräkning när det visade sig att finanserna i praktiken var urgröpta.

– Men det där är historia nu. Vårt läge i dag hade inte varit bättre om vi redan 2001 fått kapitaltillskottet. Men visst var det genant att behöva upprätta en kontrollbalansräkning, säger Jan Forsberg, som tillträdde som vd i april 2002.

Annons
Annons
Annons