Annons

”Flera flygplatser riskerar nedläggning”

Situationen för ett antal svenska flygplatser är alltmer pressad. Tusentals resenärer är drabbade efter flygbolaget Nextjets konkurs i mitten av maj – och fler linjer riskerar nedläggning, säger Peter Larsson, vd på Sveriges regionala flygplatser i Ekonomistudion.

– Upphandlingen av flyg måste göras om, säger han.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad
Efter reklamen visas:
Flyget – en het politisk valfråga

Under onsdagen kom beskedet att Norwegians linje mellan Stockholm och Skellefteå riskerar nedläggning. Enligt företagets kommunikationschef Charlotte Holmberg Jakobsson är det ”en ansträngd linje”, men att inga beslut är fattade. Flygskatten gör att linjen hotas, hävdar flygbolaget, rapporterar TT.

– Om ett av bolagen slutar med trafiken till Skellefteå skulle det vara ett mycket allvarligt avbräck för den tillväxt som nu sker i kommunen, säger flygplatsens vd Robert Lindberg till tidningen Norran.

I Ekonomistudion onsdag gästade Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser. Han menar att systemet för upphandling där staten väljer ut flygbolag som offererar det lägsta priset måste göras om – annars är risken stor att fler flyglinjer ställs in. På sikt riskerar rent av flera flygplatser nedläggning, menar han, och pekar på att Nextjets konkurs tidigare i maj ställt till det för ett antal näringsidkare i regionen.

– Staten har ett ansvar för att de linjer där Nextjet hade verksamhet nu upphandlas. Samtidigt har man kriteriet att det är lägsta pris som ska styra. Risken är ju att man får in andra motsvarande bolag med ekonomiska problem, säger han och tillägger:

Annons
Annons

– Jag har i veckan suttit i möten med ett antal näringsidkare från Norrland och de ger en sorglig bild av läget. Inställda flyglinjer ställer till stora problem för de här bolagens möjligheter att bedriva sin verksamhet. Ta till exempel hotellnäringen, som är helt beroende av influgna gäster.

Enligt Peter Larsson kan det komma besked redan i veckan från regeringen om vilka aktörer som kan vara intresserade av att lägga ett bud på de flyglinjer som Nextjet trafikerade. Och han är försiktigt positiv till utgången.

Vad händer om ingen tar över linjerna?

– Kortsiktigt hoppas vi att det kommer in bolag och tar över. Men som sagt, problemet är om vi får in bolag som vi inte har hört talas om, säger han och fortsätter:

– Nu har vi har vädjat till regeringen att se över hela upphandlingsförfarandet och hoppas att de lyssnat på oss.

Kommer de regionala flygplatserna i Sverige att självdö?

– De är ofta kommunalt ägda och får ekonomisk stöttning, men har också ett ständigt underskott. Jag tror ändå att de är ganska seglivade. Får vi bara igång trafiken på några linjer kan det ge signaleffekter att få igång fler, säger Peter Larsson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons