Fler vill slippa reklam

Reklamtröttheten breder ut sig. Det senaste året har 150000 nya telefonnummer spärrats mot telefonförsäljning. Och inte mindre än en fjärdedel av de svenska hushållen har nu skyltar på ytter- dörren som säger ”reklam – nej tack”.

Under strecket
Publicerad
En fjärdedel av svenskarna väljer bort reklam i brevlådan.

En fjärdedel av svenskarna väljer bort reklam i brevlådan.

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX
Annons

Norrmän är mindre tåliga än svenskar när det kommer till telefonreklam, och vi ligger ungefär i paritet med engelsmännen. Men i takt med att svenskarna blir allt tröttare på reklam i allmänhet, ser de också till att spärra sina telefonnummer för telefonförsäljare.

Idag uppgår andelen svenskar som genom det så kallade Nix- registret har tackat nej till reklam genom telefonförsäljning till 1,7 miljoner. Det är en ökning med cirka 10 procent eller 150000 jämfört med 2007. Samtidigt är ökningen mindre än ifjol då antalet anmälningar var 260000, en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2006.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons