Annons

Oro för fler varsel – svårt få nytt jobb

Samtidigt med coronakrisen behöver AB Volvo satsa mer på elektrifiering och självkörande fordon. Här monteras sensorerna på en förarlös lastbil som ska köra i en gruva i Norge.
Samtidigt med coronakrisen behöver AB Volvo satsa mer på elektrifiering och självkörande fordon. Här monteras sensorerna på en förarlös lastbil som ska köra i en gruva i Norge. Foto: Joakim Ståhl

Det finns risk för fler stora varsel inom fordonsindustrin. Bara hos underleverantörerna hotas omkring 10 000 jobb. Ingenjörsfacket varnar för att vi nu bara har sett början av krisen.

Under strecket
Publicerad

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer varnar för att det kan få stora konsekvenser för fordonsföretagen nu drar ned på stora utvecklingsprojekt.

Foto: Sveriges Ingenjörer

AB Volvo har dragit ned på konsulter och är pressat av coronakrisen. Nu sprider sig oron för nya neddragningar i hela fordonsbranschen.

Foto: Joakim Ståhl

Läget förvärras för den svenska fordonsindustrin. När de tre stora svenska tillverkarna AB Volvo, Scania och Volvo Cars har problem sprider det sig snabbt också till underleverantörerna. Där slår det bland branschens omkring 1 400 företag med cirka 100 000 anställda.

FKG, underleverantörernas organisation, räknar med korttidspermitteringar inte kommer att räcka för att möta den snabbt minskade efterfrågan som coronakrisen lett till.

Annons
Annons
Annons