Fler ska ta cykeln till jobbet – men cyklister är frustrerade

Stockholms län vill få fler att ta cykeln till jobbet och målet är att 20 procent av resorna ska ske på cykel. Men dålig väghållning och farliga cykelvägar är faror som cykelpendlare får stå ut med när drift och underhåll brister. SvD har gått igenom de nya cykelbanorna som byggs i regionen.

Under strecket
Publicerad
Percy Hansson korsar tre kommungränser när han cykelpendlar mellan Täby och Kungsholmen.

Percy Hansson korsar tre kommungränser när han cykelpendlar mellan Täby och Kungsholmen.

Foto: Anders Ahlgren
Percy Hansson står vid ett rödljus i Roslagstull i Stockholm, han har cykelpendlat till jobbet i fem år men märker ingen förbättring av cykelbanorna.

Percy Hansson står vid ett rödljus i Roslagstull i Stockholm, han har cykelpendlat till jobbet i fem år men märker ingen förbättring av cykelbanorna.

Foto: Anders Ahlgren
Lars Strömgren, ordförande på Cykelfrämjandet, tycker att cykelvägar ska prioriteras i stora vägbyggen och att Trafikverket fortfarande tänker för mycket betong.

Lars Strömgren, ordförande på Cykelfrämjandet, tycker att cykelvägar ska prioriteras i stora vägbyggen och att Trafikverket fortfarande tänker för mycket betong.

Foto: Hanna Mi Jakobsson
Annons

Vid Roslagstull i Stockholm har Percy Hansson stannat cykeln vid ett rödljus. Han pendlar mellan Lahäll i Täby och arbetet på Kungsholmen varje dag, året runt. Under den 15 kilometer långa resan korsar han tre kommungränser. Han ser för dålig väghållning som ett stort problem på cykelvägarna och skulle gärna se bredare cykelvägar som är bättre avskilda från bilarna.

– Om inte jag är observant, då är jag en död cyklist. De som har varit i Köpenhamn förstår skillnaden precis, där är cyklisterna en självklarhet i trafiken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons