X
Annons
X

Fler samtal till äldreomsorgstelefon

Efter den senaste tidens mediala avslöjanden om missförhållanden inom äldreomsorgen har Stockholms stad fått allt fler samtal från oroliga anhöriga som vill byta boende för sin äldre släktingar. Äldreombudsmannen menar att tid och dialog med anhöriga är centralt – en ny webbtjänst och transparentare rapportering om de gamla är några åtgärder staden nyligen infört.

Av förra veckans 1 800 samtal till kontaktcentret Äldre direkt, dit både anhöriga och äldre kan ringa med frågor, handlade 40 samtal om de missförhållanden som rapporterats, enligt Sofie Skogaby, biträdande enhetschef för kontaktcentret.

– Det är mest anhöriga som ringer, många är oroliga och vill veta vilken utförarare deras släktingar har och en del vill också byta boende eller ta bort en köplats till de boenden som har pekats ut. Andra frågar om regelverket och vill veta vad som händer med anledning av den senaste tidens kritik.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X