Fler läser tidningar bakom betalväggen

Med lite tid så går det – att locka läsare till tidningssajterna trots att det kostar pengar. – Vi är beredda att betala för kvalitetsjournalistik, säger Tobias Hedström, analytiker på Tidningsutgivarna.

Under strecket
TT
Publicerad

SvD.se blandar numera fria artiklar och artiklar för inloggade prenumeranter.

Högst upp till höger visas en symbol med grön bock för inloggade SvD-läsare som ger tillgång till allt material på sajten.

Annons

Tidningsbranschen sliter sitt hår med hur de ska få in intäkter när allt färre prenumererar på papperstidningen. Och i takt med färre som läser så blir annonsörerna allt njuggare med att betala. Gratisläsandet på tidningarnas sajter har grävt djupa hål i tidningarnas ekonomi.

Nu visar ändå en undersökning från Tidningsutgivarna (TU) att det finns en strimma av hopp. Enligt studien så upplevde knappt hälften av tidningarna ett tapp av läsare när olika former av betalväggar infördes. Men efter ett år har samtliga undersökta tidningssajter hämtat igen tappet och redovisar fler läsare än innan betalväggen infördes.

Annons
Annons
Annons