Fler hyresgäster missnöjda med värdarna

När hyresgäster klagar gäller det framför allt brister i lägenheten som inte har åtgärdats. Det kan vara allt ifrån en trasig spis till läckande ledningar. Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra har gått igenom samtliga klagomål som har blivit 10 procent fler det senaste året.

Under strecket
Publicerad
Olika störningar i boendet ligger högt på klagomålslistan. Även problem med råttor orsakar klagomål på värdarna.

Olika störningar i boendet ligger högt på klagomålslistan. Även problem med råttor orsakar klagomål på värdarna.

Foto: SCANPIX,COLOURBOX.COM
Annons

Tidningen har granskat samtliga klagomål som kom in till Hyresgästföreningen mellan oktober förra året och oktober i år. Sammanlagt handlar det om 18540 ärenden, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med förra året. Ärendena gäller olika fall där den boende blivit osams med värden och vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.

Det i särklass vanligaste problemet är att hyresgästen vill åtgärda problem eller brister i lägenheten, men att värden inte lyssnar eller dröjer. Några exempel på bekymmer som hyresgäster har haft är problem med råttor, fönster som inte kan öppnas och fuktskador.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons