Annons

Fler elbilsval med Toyota

Ingen annan fordonstillverkare har samma erfarenhet av elektrifierade fordon som Toyota.

Framtiden är inte bara en teknik och en drivlina – utan flera olika.

Precis vad Toyota kan erbjuda.

Elektrifiering av fordonsflottan handlar inte bara om batteridrivna elbilar. Då kommer aldrig Sveriges etappmål lyckas, med att till 2030 minska utsläppen av växthusgaser med 63 procent jämfört med 1990. I stället är nyckeln flera olika alternativ av elektrifierade fordon.

Den som bor i storstaden har inte samma behov för sin bilkörning som den som bor på landsbygden. Och den som är ensamstående med någon mil till jobbet har heller inte samma behov för sin körning, eller krav på storlek på bil, som barnfamiljen som ska skjutsa till olika aktiviteter kors och tvärs. En enkel analys kan tyckas men något som lätt glöms bort i diskussionen kring elektrifiering och elbilar.

Lång erfarenhet av elbatteribilar

Redan 1997 tog Toyota fram sin modell Prius, en elhybrid som med kombinationen bensin och el revolutionerade mångas syn på vad en elbil kunde vara. I dag kan ingen annan fordonstillverkare mäta sig med vare sig Toyotas erfarenhet av elektrifiering eller företagets utbud av olika drivlinor och storlek på bilmodeller. Toyota kommer fortsätta på det inslagna spåret, till 2030 ska man presentera 30 nya elbilar samtidigt som företaget också beslutat att lägga 160 miljarder kronor på att utveckla batterier.

Fler vill ha en elhybrid

Att konsumenterna vill ha flera olika alternativ att välja på, förutom rena batteridrivna elbilar, visar också en Kantar Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Toyota. Vid nyköp av en bil idag skulle de allra flesta av de tillfrågade välja en hybridmodell, följt av en elbil. De tre största anledningarna bland dem som inte skulle välja en hybrid- eller elbil var att det antingen är för dyrt, finns en brist på laddningsstationer eller att räckvidden är för dålig.

Toyotas stora utbud av modeller och olika tekniker för elektrifiering innebär att det finns möjligheten att välja en bil med egenskaper som även passar dem som tror att en elektrifierad bil inte är något för dem.

Resurseffektivitet bäst för miljön

Samtidigt bygger inte Toyotas arbete bara på att skapa glada och nöjda bilägare utan också på att inte förbruka naturresurser i onödan. Bilar med stora elbilsbatterier där räckvidden inte utnyttjas är inget som gynnar klimatet, utan det är mer miljömässigt fördelaktigt med mindre elbilsbatterier i fler bilar även om de bilarna också har en förbränningsmotor. Att få många att göra lite, ger helt enkelt en större effekt samtidigt som resurserna används så effektivt som möjligt.

Ett exempel är Toyotas elhybridmodeller som sålts i över 18,5 miljoner exemplar, den mängd batterier som använts motsvarar mängden hos cirka 240 000 batteridrivna elbilar samtidigt som utsläppsminskningen är lika stor som effekten av 5,2 miljoner elbilar.

Annons
Detta är en annons från Toyota, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.