Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Assassin's Creed Fjompig intrig i våldsam ”Assassin's creed”

Den populära spelserien har blivit film. Resultatet? Ett passivt betraktande av väldigt mycket våld i 3D, sammanfattar SvD:s Jan Söderqvist.

[object Object]
Ur ”Assasin’s Creed”. Foto: 20th Century Fox
Biovåren 2017

Assassin's Creed

Regi
Justin Kurzel
Genre
Action
Medverkande
Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling
Längd
1 tim 55 min

Från 15 år. Manus: Michael Lesslie, Adam Cooper, Bill Collage.

Betyg: 1 av 6

Jag har aldrig spelat det digitala spelet ”Assasin’s creed”; detta är en av flera bildningsluckor som är mina utan att jag har vett att skämmas. Min gissning – jag kan ha fel – är att det går ut på att utöva väldigt mycket våld.

Jag gissar det därför att jag just har sett filmen som heter samma sak, och som ”bygger på” just detta spel, och jag vet vad den går ut på: att passivt betrakta väldigt mycket våld (i 3D). Då är frågan om målgruppen estimerar det passiva betraktandet lika mycket som det aktiva utövandet. Om svaret på den frågan är nej (jag lutar åt det), är nästa fråga vad vi (någon) i så fall ska med den här filmen till. Och där har jag inget bra svar.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den som är tillräckligt ung och oskuldsfull för att ha överseende med intrigens alla fjompigheter, är alltför ung, och oskuldsfull, för att bli insläppt i salongen. Och även alltför ung (och oskuldsfull) för att ha något som helst intresse av att Michael Fassbender titt som tätt visar sig med bar överkropp (gymmad).

    Annons
    X
    Ur ”Assasin’s creed”. Foto: 20th Century Fox

    Är ni fortfarande med i texten, så skyll er själva: Fassbender spelar en dödsdömd fånge som efter avrättningen väcks till liv (japp, bara sådär, det kommenteras inte vidare) av en Marion Cotillard med mycket läppstift.

    Hon skickar honom tillbaka till det sena 1400-talets Spanien (man kan nämligen integrera sig med sin förfader via dna och hokus-pokus), där han har i uppdrag att ta reda på vad som hände med äpplet från Edens lustgård (fråga inte). Hon med läppstiftet arbetar nämligen för de lömska Tempelriddarna, som behöver det där äpplet för att kunna kontrollera mänsklighetens vilja (tja, så funkar det, helt enkelt). Och han med dödsdomen ingår, utan att riktigt veta om det, via släktskap i en aggressiv liten sekt som slåss för den fria viljan och värnar detta äpple med risk för liv och lem. Så det blir väldigt mycket våld i nu- såväl som dåtid,

    Justin Kurzels förra film ”bygger på” en pjäs av Shakespeare (”Macbeth”). Den är bättre.

    Ur ”Assasin’s creed”. Foto: 20th Century Fox
    Annons

    Ur ”Assasin’s Creed”.

    Foto: 20th Century Fox Bild 1 av 3

    Ur ”Assasin’s creed”.

    Foto: 20th Century Fox Bild 2 av 3

    Ur ”Assasin’s creed”.

    Foto: 20th Century Fox Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X