X
Annons
X

”Fjärrstyrda torn skapar ny sårbarhet för flyget”

Med Luftfartsverket i spetsen har etableringen av fjärrstyrda torn totalt misslyckats med att skapa en trygghet i flygbranschen. I stället för öppenhet kring ny teknik har brukarna exkluderats från både deltagande och insyn, skriver Tomas Gustafsson från Svensk Pilotförening.

Flygledartorn. På bilden en karta över markrörelser på landningsbanan.
Flygledartorn. På bilden en karta över markrörelser på landningsbanan. Foto: Lars Pehrson

De ansvariga för implementeringen av fjärrstyrda torn i Sverige torde i dag vara medvetna om den kritik som flera i brukarled fört fram. Man kunde väl också förväntat sig att Sverige som medlemsstat i EU följt det vägledande material som Europas Flygsäkerhetsmyndighet EASA utfärdat på området. Med hänvisning till omfattande förändringar för flyget bör brukarna enligt vägledningen inkluderas i studie och riskanalys. Detta har Luftfartsverket, LFV, struntat i.

Flygledartorn. På bilden en karta över markrörelser på landningsbanan.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Tomas Gustafsson.

Foto: Svensk Pilotförening Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X